• Ruggugglan

Anser du Tors hammare vara rasistiskt?

Spännande att se hur andra resonerar. Jag bär ofta Tors hammare och har fått höra att jag är rasist pga halsbandet! Jag blir ganska irriterad för jag är definitivt inte rasist. 
    Tors hammare är en gammal svensk religiös symbol från den tid vi trodde på Asa-gudarna, och har inget med rasism att göra.

• Svar på tråden Anser du Tors hammare vara rasistiskt?
  • ming

Nej, jag har aldrig tänkt på att det skulle vara rasistiskt.
    Det är ju bara en gammal symbol för en religion som dyrkades i Sverige en gång i tiden...

• ming
    ming skrev 2007-09-05 23:54:19 följande:
    Nej, jag har aldrig tänkt på att det skulle vara rasistiskt. Det är ju bara en gammal symbol för en religion som dyrkades i Sverige en gång i tiden...
    Sen att den inte är det minsta snygg är ju en annan sak.
  • Lola Jämtland

Näe, inte det minsta.

Bar ofta ett sånt smycke som ung för att jag tyckte det var fint.

//Blir det nånsin våran tur.....
  • HeddaBigBum

näe... aldrig hört.

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Amstaff loco

NEJ de e en mytologi å asagudarna va väl inte rasister de lärde inte vi oss på nordisk mytologin i skolan iallafall

• Mallyx

Varför skulle det vara rasistiskt??? bär oxå mitt, och har aldrig mött det...

• Ruggugglan

Oftast utlänningar som kommenterar, men jag tror det handlar om okunskap. De förknippar väll den med rasism ist för religion.

• sakoline

Nej
    Men de enda jag sett som bär den är unga, svenska killar och flera av dem har ofta negativa åsikter om t.x. invandring. Så förstår att måbga kopplar samman detta.

• bbpop

Tja, det beror väl på vem som bär den och varför... Det är inte en rasistisk symbol, men liksom många andra fornnordiska symboler används den flitigt av både rasister och nazister. Så, det är inte helt fel att tro att den är en rasistsymbol - eftersom den används i sådana samanhang - men de flesta som har torshammare om halsen har den av helt andra anledningar.

Svar på tråden Anser du Tors hammare vara rasistiskt?