• Krumelurchen

Är det bara min 1,5-åring som är jobbig på nätterna?

Min pojke, 1,5 år gammal, har varit svår på nätterna ända sedan han föddes och så sakta börjar man undra när och om han kommer börja sova hela nätterna. Det känns som om alla i hans ålder sover som små änglar och jag undrar vad jag gör för fel??? Ni kanske kunde komma med lite råd och tips?

Han läggs i sin säng i sitt rum och somnar jättesnällt vid halv åtta, då har han fått middag eller kvällsmat kl. 18 och en flaska låglaktos majsvälling strax innan sänggåendet.

Det är lugn och ro fram till mellan kl. elva och tolv, då vaknar han första gången, ibland för att få nappen men ibland är han orolig och måste hålla vår hand en stund för att komma till ro. Ofta lägger min man sig på madrassen brevid spjälsängen och somnar där.

Sedan vaknar han ett antal gånger, mest för att få nappen men han är ofta orolig och skriker eller gråter lite och vill hålla hande. En jobbig natt som inatt håller detta på nästan hela natten men han är pigg och glad när han vaknar för dagen vid sex halv sju.
    Ibland när det är en bra natt så vaknar han bara en eller två gånger.

Man börjar bli lite mör av att aldrig få sova och skulle gärna få råd om hur vi kan bryta detta och få lugn och ro på nätterna.

• Svar på tråden Är det bara min 1,5-åring som är jobbig på nätterna?
  • Sessan87

har bekanta som har haft det precis som du. men när de slutade med nappen så slutade även problemen på nätterna.
    det garanterar ju såklart inte att det fungerar för alla, men det fungerade för oss när sonen var 5 mån. när vi slutade med nappen började han sova hela nätter.

• meesa

Vår dotter är också orolig på nätterna, men hon får komma in till oss när hon vaknar och det funkar bra. Då somnar hon snabbt om igen och så får hela familjen sova..

• Sessan87

mina bekanta slutade rakt upp och ner när sonen var 1,5 år. för att då är barnet så pass stort att det kan förstå att föräldrarna bestämmer.
    Vi vande vår 5-månaders vid en snuttefilt istället, och det gick jättebra. Tog ca en vecka att vänja honom vid den. Jag hade den i sängen hos mig några nätter för att den skulle lukta mamma, och sen hade han den hos sig när han sov på dagarna och sen också på nätterna. Men han har aldrig fått ha den på nåt annat ställe än sin säng. Så nu när han är 1 år så börjar han sakta men säkert intressera sig mindre för snutten, men han sover lika bra fortfarande.
    Hoppas verkligen att ni får sova snart, vet precis hur jobbigt det är!

• meesa

Eftersom han bara är 1½ så är det nog enklaste sättet ja.. Vi har sagt att vi ska ta bort nappen när tösen är gammal nog att resonera med, och då ska vi börja med att berätta att nappen försvinner om några dagar.. Men det är ju svårt att prata om sånt med ett barn som inte har ett välutveckat språk ännu, så utrusta dig med ett rejält tålamod och låt honom somna utan napp.. Det kommer ju ta ett tag för honom att vänja sig, men visst kommer det vara bättre när ni är "klara"

• Sussipussi

Min dotter som är 14 månader sover också oroligt. Hon är jättetrött på kvällarna och somnar vid 19-tiden. Hon måste dock somna i vagnen.

Sambon och jag lyfter över henne till vår säng när vi går och lägger oss. Runt 1 på natten börjas det. Hon vänder och vrider och ligger åt alla möjliga håll. Tappar napp, gråter, och lever runt. Fast hon vaknar inte utan det är i sömnen hon håller på.

Jag har vant mig vid att bara få sova 1-2 timmar i streck. Men visst skulle det va underbart om hon kunde sova utan att böka runt så.

Vill bara tillägga att hon har fobi för sin spjälsäng.

• Tigerwoman

Tar han inte nappen själv på nätterna fast han är 1,5 år??? I så fall skulle jag försöka ta bort den. Vår son sover INTE som en ängel, det har han aldrig gjort och han är 2 år. Somnar också jättesnällt i sin egen säng, den biten är aldrig några problem, han verkar trygg och lugn när han lägger sig. Men vaknar sedan vid 2 på natten och ska komma till vår säng, sedan ligger han och slänger sig omkring, sparkar och viftar i sömnen till kl 6 då det är omöjligt att få honom att somna om.

• Krumelurchen

Tigerwoman:
    Njae men jag vet inte om det är nappen han vill ha egentligen, även om han får den så lever han runt och är väldigt orolig. Han beter precis som du beskriver din pojke, och det är det jag hade velat komma ifrån. Om han kommer över i vår säng så sover han lite lugnare, men bökar ändå en hel del mest hela natten. Tycker inte ni det är jobbigt...?

• Vi 5

krumelurchen det låter precis som vår 16 månaders pojke, fast han har inte napp men ammar däremot. Vi håller på att bli galna av alla sömnlösa nätter och jag förstår inte hur man ska orka. Det är nästan bara jag som tar honom för min man har så känslig sömn och för att ibörjan var det ju bara amning som gällde. Så vi kom in i ett sådant mönster. Vi köpte en bok som heter "Somna utan gråt" som handlar om att få barnet att sova hela nätterna (inte bara att somna själv för det gör vår kille också hur bra som helst). När vi körde "det programmet" (det är ingen metod utan man plockar ihop delar som passar en själv och gör en egen sömnplan)  blev allt mycket bättre och jag ammade tex bara två gånger per natt, men sedan blev han sjuk och fick tänder i samma veva och jag orkade inte upprätthålla planen. Nu är vi för trötta för att göra något och jag vill inte sluta amma än...Även om jag gärna skulle sluta nattamma. Så du är inte ensam....

• nabben

Just så här är det även med vår dotter på 1,5 år. Problemet för oss är att hon oftast inte sover bättre när hon sover i vår säng. När hon efter flera nätter lagt sig upp och ner, nere vid bena på oss tänkte vi att hon vill ha tryggheten men inte ligga så nära kanske. Nu har vi köpt en barnsäng, sån med liten planka på sidan så de inte ramlar ut. Den har vi ställt intill vår säng, så när hon vaknar kan den som ligger närmast henne lätt ge henne nappen eller hålla handen. detta har funkat kanonbra! Nu sover hon i sin säng fram till 5-6 och sen kommer hon upp till oss i vår säng och sover vidare till halv 8-8.

• virre 82

Min dotter är också 1 1/2 år och sover inte heller på nätterna. Hon har napp och hon hittar den inte heller själv på nätterna. Men saken är den att hon har aldrig sovit en hel natt och napp började hon med sent så det måste vara nåt annat. Hon ska börja på dagis nu om 2 veckor och jag ska börja jobba och jag går då upp kl fem så jag vet inte hur det här ska gå. Man behöver ju verkligen sömn för att fungera och hoppet om att min dotter ska sova bra är helt borta Skönt att höra att vi inte är ensamma iaf  

• annajohansson80

Vi har haft samma problem, det läskiga är att jag upptäckte att det var mitt "fel" att han vaknade på natten, jag har förmodligen väckt honom i sömnen genom att känna på honom för att se att han andades. problemet försvann nämligen när vi la honom i ett eget rum, snacka om att jag har dåligt samvete för att jag har klagat på att han aldrig sovit en "hel natt"!

• suzolina

min son som sovit hela nätter sen han var 7 månader började oxå vakna och gråtapå natten i den åldern. llösningen blev att han fick somna i sin säng och sen komma över när han vaknar första gången..alla utvilade på morgonen

• lejon74

Gud vad jag känner igen mig!!!!! Min dotter är 18 mån och har sovit oroligt sen hon föddes. Vi har det precis som du Krumelurchen. Hon sover lika oroligt när hon ska sova på dan, vaknar oftast efter ca 45 min o grinar som en tok. Får då hålla handen så somnar hon om. Hon har precis börjat på dagis och där är det likadant, där sover hon i vagnen. Hoppas hon ändrar på sig för det blir jobbigt då hon ska gå längre dagar (går nu 15 tim/v).

Svar på tråden Är det bara min 1,5-åring som är jobbig på nätterna?