• Anonym

Arv efter sambo med särkullsbarn

Jag och min sambo har ett gemensamt barn och han har två barn sedan innan (särkullsbarn). Enligt lag så ärver ju inte jag nånting om det händer min sambo något, blir det hans tre barn som ärver allt eller? Vad jag förstår så har hans barn rätt att ta ut sin del av arvet på en gång medans vårat gemensamma barn inte har rätt till arvet förrän jag går bort!

Hur har ni andra gjort i liknande situationer? Har ni skrivit nått testamente och i sånna fall, vad skrev ni?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Arv efter sambo med särkullsbarn
  • fager

Absolut. Skriv testamente!!! Prata med en familjejurist (alla större banker har en sådan) och värna om varandra och hur det blir om den ena går bort. Teckna livförsäkringar så att ni klarar av det första tiden vid ett dödsfall.

Hans barn har inte rätt att avstå arvet men om de ärver efter dig också kan de vänta tills du har gått bort. De har ALLTID rätt att få ut sin del av arvet efter sin pappa. Om ni skriver samboavtall kan pappan testamentera bort max 50 % av sina tillgångar till dig, och så får hans barn och erat gemensamma dela på resten.

En STARK uppmaning. Ta kontakt med jurist!

• Gizmo33

Eftersom ni inte är gifta och ärver varandra så kommer alla tre barnen att få ut sitt arv på direkten. Däremot om erat gemensamma barn är minderårigt så får du "ansvaret" för arvet. Jag och min sambo har skrivit testamente att vi ärver varandra samt att hans barn enbart ärver sin laglott.

• kjempejente

Jag tycker ni ska gifta er.
    Sen så kommer din sambos barn sen tidigare att kunna ta ut sin laglott direkt efter deras fars bortgång oavsett.

Man kan aldrig testamentera sig till att sitta i orubbat bo och inte heller gifta sig till det. Däremot kan särkullebarnen vara "snälla" och låta dig sitta i orubbat bo.

Svar på tråden Arv efter sambo med särkullsbarn