• Baccard

*Ni är många som säger att hallonbladste kan

Ni är många som säger att hallonbladste kan sätta igång värkarbetet, att man ska undvika det eller i alla fall inte dricka förrän i slutet av graviditeten. Det är efter vad jag hört fel.
    Hallonbladste har stärkande effekt för bäckenet och rekommenderas att man börjar dricka två månader innan förlossning. I Tyskland rekommenderar barnmorskorna det till alla gravida. Även efteråt är det bra för att livmodern ska dra ihop sig men då utblandat med, hm kan det ha varit ingefära och honung... Inte hundra men något sånt.
    Jag har druckit det i ett par månader nu och inte haft några förvärkar, ((ej heller bäckenbesvär!!)) sen jag började dricka det så att det sätter igång värkar tror jag inte på. Det används ju också vid mensvärk, antagligen för att bäckenet även då blir något svagt och teet stärker, inte vet jag men hjälper gör det :) Klart det finns många teorier men det här är vad jag tror på!

• Svar på tråden *Ni är många som säger att hallonbladste kan
  • Mammas pojke

Stärker det verkligen bäckenet? Förlåt om jag låter skeptisk, men hur kan ett te stärka ett skelett?
    Jag har hört talas om hallonbladste förr när jag själv var gravid, men jag har inget minne av att det var avsett för att stärka bäckenet utan att det var något med livmodern, kom dock inte ihåg vad. Är det någon som vet?

• Angla

Enligt min akupunktör så använda hallonbladsthe för att få större blodgenomströmning i livmodern i de små blodkärlen. Det är bla bra vid amning, i slutet av graviditeten (efter v.35) samt tex vid ofrivillig barnlöshet. Honung förhöjer dess smak.

• Tulsa

Kopierar text från: web.telia.com/~u85547960/Nells_Healthroom_open/index.htm

Hallonbladste:
    skall man dricka den tredje trimestern, alltså börja två-tre månader INNAN förlossningen för att stärka livmodern och som då underlättar förlossningen. Innan tredje trimestern skall man undvika det eftersom det kan orsaka missfall om man lätt får det, just pga. av att den framkallar sammandragningar som man inte vill ha tidigt i graviditeten. I tredje trimestern är det som träning och uppbyggnad för förlossningsarbetet. Den sammandragande effekten stärker livmodern så den blir spänstig och arbetar effektivt under förlossningen samtidigt som den kramplösande effekten gör den avslappnad. När sedan förlossningen är avklarad skall man fortsätta dricka hallonbladste ytterligare minst en månad för att livmodern skall återhämta sig snabbare.
    2 tsk (2g) hallonblad per kopp, sila efter 5-10 min. Drick 1 kopp per dag mellan måltiderna, totalt 3 koppar

Svar på tråden *Ni är många som säger att hallonbladste kan