• Kalina

*Jag har ett bonusbarn i tonåren,titt som

Jag har ett bonusbarn i tonåren,titt som tätt behöver han målsmans underskrift till div grejer. Räknas jag med som målsman och kan skriva under sånt eller är det bara min man och grabbens mamma som kan göra det?
    Räknas jag som plastmorsa ,som målsman?

• Svar på tråden *Jag har ett bonusbarn i tonåren,titt som
  • Linda1976

Den som står som vårdnadshavare är målsman, om man ska hårddra det. Kolla upp med skolan vad de säger, de kanske "godkänner" dig också, även om du "lagligt" sett inte är målsman.

• Kalina

Ok...han bor hos oss och min man har vårdnaden om honom. Jag känner mig som en målsman. Men det är nog som sagt bäst att kolla upp med myndigheterna för säkerhets skull.

• strössel1

Har din man ensam vårdnad, så räcker det med hans påskrift.
    Har de gemensam vårdnad måste både din man och mamman skriva på.
    Du räknas inte som målsman.
    Men ring och fråga iaf.

• Norea

Jo du räknas som målsman. Det kan vara vilken vuxen som helst som har ansvar för ett barn.

• P o C

Målsman=vårdnadshavare. Dvs om föräldrarna har gemensam vårdnad ska bägge skriva på och om en förälder har ensam vårdnad räcker det med dennes underskrift.

Alla vi som är styvföräldrar räknas inte som målsman eller vårdnadshavare. Som styvförälder har man inget ansvar för barnet juridisk sätt dvs man har varken skyldigheter eller rättigheter.

• Norea

PoC målsman finns inte som juridiskt begrepp längre. Det är ett gammalt ord för när mannen förr i tiden (innan 1921) var målsman för sin fru (!!). Sen har skolan tagit över begreppet. Men det finns inte i någon lag.
    Därför kan man tolka det som man vill. Och det gör man olika på olika ställen. Jag vet skolor som säger att styvförälder är målsman.

• Antigone

jag som biomamma....har meddelat på barnens skola att deras bonusmamma får meddela/skriva under när inte jag har möjlighet. Likaså om det är skolmöten som inte jag kan gå på så är henne röst värd lika mycket som min.
    Detta är inga problem fö rmig då hon aldrig skulle fatta beslut tillsammans m barnens pappa över huvudet på mig.
    Vi rådfrågar varandra ganska mycket allihop.

• Norrlandsmorsan

Du räknas inte ...och får inte skriva på nått sm gäller barnet

Svar på tråden *Jag har ett bonusbarn i tonåren,titt som