• Duttan

Söker tips ang. skötbordet

Hej!
    Ni har säkert massor med bra idéer kring detta med skötbord. Jag har fått idetorka... Det är nämligen så att vi tänker ha vårt skötbordsunderlägg på tvättmaskinen, men har inga skåp/lådor i närheten. Hur har ni löst det problemet? Det är nära till handfatet när man ska tvätta. Kan tänka mig att ha skålen med vatten stående i handfatet. Men sen då? För förvaring av blöjor, salva, tvättlappar etc. Vi har kaklade väggar runt om och vill helst inte borra hål för att sätta upp någon hylla. Finns det plast eller tygfickor med sugproppar att köpa nånstans? Eller något att hänga på sidan av tvättmaskinen?

• Svar på tråden Söker tips ang. skötbordet
  • Förstagången

jag tror att ikea har såna där fickor i plast som sugproppar fast jag är inte säker

• Nemi

Det finns ju såna korgar, som man kan sätta upp på kaklet vid duschen som man brukar ha schampo o dyl i, med sugproppar. Vet inte riktigt var de finns, men säkerligen på Coop forum och andra större varuhus. Borde vara perfekt för er.

Eller sy ett skynke med fickor (efter behov) på sidorna, som ni hänger över tvättmaskinen, och sedan har skötbordsunderlägget ovanpå det, så att det sitter fast mellan.

På bl.a. Ikea finns det ju såna skåp att sätta under handfatet - har ni plats för ett sånt?

Det finns ju såna där små vagnar med korg-hyllor att ha på golvet. Men det kanske ni inte har plats med?

Lite ideer från mig...

• Duttan

Tack tjejjer! Jag ska kolla på Ikea och Coop nästa gång jag är där. Jo, vi skulle kunna få in ett skåp under handfatet eller en liten vagn vid sidan om tvättmaskinen. Finns det fler tips???

• kixan

Har ni handfatet så nära behöver ni ju inte ens tvättlappar, det är bara att hänga bebis över armen och blaska av. Salvor och sånt (förköp er inte på såna f.ö., jag köpte en hel del olika och har typ aldrig använt någon av dom.) kan ni ju ha i en liten korg med sugproppar (finns på mique bl.a.).
    Blöjorna skulle kanske kunna stå på golvet eller så köper ni en krok med sugpropp att hänga upp blöjpaketet på, det är ju lätt att göra hål i plasten.

• isabell22

Korgar med sugkoppar finns även på alla byggmarknader fömodligen lite bättre priser än typ coop. Krauta, bauhaus..... finns även på ica här

• Duttan

Tack för idéerna. Nu vet jag mer vad jag ska leta efter. Kanske Lagerhaus har något liknande? Jag tar gärna emot fler tips!

• marja

Vi har "förvaringsficka" (troligtvis till för skor) som finns på Ikea. Vi har hängt den på stången till duschdraperiet. Perfekt för blöjor och andra prylar.

• Lea

Vi har skötbädden direkt på tvättmaskinen och blöjpaketet på golvet. Tidigare hade vi en skål med vatten på badkarskanten och tvättlappar bredvid/på skötbädden. Nu kör vi oftast med våtisar...
    Annars har vi bara en krok på väggen bredvid tvättmaskinen fast högt upp, där hänger sonens pyamas och en liten nessesär med salva och babyolja...

• Naia

En HELT annan lösning - skit i att ha allt i badrummet! De gånger du behöver spola av bäbisrumpan i asmband med blöjbytena är inte många, har du bättre plats i tex barnrummet så fixa en bra och rymlig skötplats där. Oftast använder du ju bara våtservetter iallafall och då värderar man nog utrymme och lättåtkomlighet mer än närhet till handfat/badkar. Vi kommer ta ett vanligt skrivbord (två lådhurtsar och en skiva), förhöja skivan ca 30 cm med en förhöjningssats (finns att köpa, ser ut som en låda utan gavlar, men jag bygger nog själv) så har man en perfekt rejäl yta för alla salvor och dukar och leksaker och burkar och sånt. Blöjpaketen placeras enkelt i utrymmet mellan hurtsarna och skivan, blöjhinken och smutstvätthink på golvet mellan hurtsarna. Kläderna öser man ner i lådorna - en låda för bodys, en för tröjor, en för byxor, en för strumpor osv. Allt är nära dig och du kan nå ALLT med en hand kvar på barnet, minimal planering och arbetsinsats krävs avs klädhanteringen!
    När babyåldern är över tar man bort förhöjningssatsen och voila - ett vanligt skrivbord som barnet kan ha kvar tills det flyttar hemifrån eller ännu längre (gissa vilket bord jag sitter vid nu....nära trettio år gammalt - med nya handtagen ser det hur fräscht ut som helst).

Inget hindrar ju att man har en skötstation på tvättmaskinen iallafall, men på det här sättet blir det lite smidigare... Bara ett tips...

• Holmstedt

du kan ju köpa en slags plastficka som man sätter på väggen, den har massor av rum för grejor. Smidigt! Lycka till!

• kim1

Till min son hade vi det just så
    Skötbordet på tvättmaskinen och jag satte upp en konsoll med flera hyllplan precis ovanför tvättmaskinen, det fungerade jättebra där hade vi blöjor och nästan allt till min son.
    MVH
    krister

• Jossan

mina tankar är att ha 2 skötplatser.. dels en sekretär jag köpte på auktion för 30:- i sovrummen så man kan fälla upp och ner skötplatsen + i badrummet på tvättmaskinen...tänkte skaffa en skohylla som man kan hänga på stången till duschdraperiet har sett sånna på ikea

kram j

• Duttan

Vilka smarta idéer ni kommit på. Det är långt till duschen, annars hade en sån där hängbar skohylla varit rymlig och bra. Men nu har jag hittat det jag sökte. Det blev två stålkorgar med sugproppar. Den ena hittade jag på Mique och passar i hörnet och den andra på K-rauta, en vanlig rak modell med höga kanter. Jag hoppas det räcker. Extrakläder kan vi ha i ett skåp längre bort där vi har alla handdukar. Blöjpåsen får hänga på en stadigare krok bakom mig.

• miya

På IKEA finns det en hopvikbar hylla ganska bred med ca 6 fack på höjden som man hänger upp i kardborre grejor(?). Jag har en sån och den ska jag ha upp i badrummet med hjälp av en duschdraperistång(sikket ord) som man spänner upp mellan två väggar...
    Guuud va jobbig den förklaringen blev då...sorry tanken va inte att tråka er till sömn..

• Fru Snorkfröken

Jag hade tänkt att det är bäst att hålla till i badrummet så kan man blaska rumpan i handfatet, men det verkar inte som om man gör det?? vill helst inte hålla på att slösa med våtservetter - det tycker jag verkar onödigt dyrt + kanske inte alltför bra för smårumpor. Det är ju dock onekligen lättare att bereda plats i barnkammaren om man har sådan (som Naia skriver t.ex. - himla bra egentligen, men, tvål & vatten???)

Åsikter om det badrum kontra skötplats i sovrum?

• undrar

Jag funderar mycket och går här hemma och mäter.

Vi har en 2:a och egentligen ingen plats för skötbord varken i badrummet eller sovrummet. Jag tror heller inte det är populärt att borra i kaklet i badrummet.

Jag har nu sett ett skötbord/skåp med lådor på Ikea som jag tyckte var jättebra. Jag har då kommit på den geniala idén att ta bort garderosdörren till ett linneskåp och liksom ställa skötbodet framför. Då får jag även hyllor bakom/ovanför skötbordet, som kan kan ha fina korgar med saker i.

Jag hoppas bara att det som finns i linneskåpet hittar en ny plats. Nackdelen med att ha skötplatsen i sovrummet är väl om man måste upp på natten och den ena föräldern behöver sova. Men det löser sig nog sen.

Ja detta kanske inte var ett tips till er andra, men jag ville bara berätta ändå. Min sambo orkar inte höra alla idéer längre.

Lycka till.

• Atjo

Hej!

Jag har precis som du, men istället för kaklade väggar har jag betongväggar där knappt diamantborr tar sig igenom och jag löste problemet genom att köpa en sådan där hanging basket (tre korgar som hänger under varanda) och skruvade upp den i taket över skötplatsen. Väldigt lätt att komma åt grejorna och tar heller ingen plats.

Svar på tråden Söker tips ang. skötbordet