• Knytets

Sparkad från jobbet pga aggresiv hund?

Jag har jobbat på min arbetsplats i ca 1 år varannan helg samt extra vid behov och blev för ca 3-4 veckor sedan erbjuden att få jobba fler timmar då barnen var klara med inskolningen hos dagmamma.
    Problemet sedan tidigare vid inventeringar och de få ggr jag jobbat dagtid har varit att VD´ns bror äger en hund som går lös på lagret.
    I fredags när jag gick till butikschefen så fick jag reda på att kravet för att jag ska få dessa tider är att jag anpassar mig till hunden på lagret och accepterar att den är där, trots att den vid flera tillfällen försökt hoppat på mig och förföljer mig när den får syn på mig och morrar aggresivt. Har blivit kallas hundrädd på jobbet av mina kollegor trots att jag har stor hundvana och älskar djur.
    Så i måndags så ringde chefen och frågade hur jag ville göra, jag sa då att jag ville jobba timmarna men jag kan inte jobba när hunden går lös på lagret och *vips* så försvann alla mina timmar som jag räknat med som inkomst under minst denna termin samtdigt som jag pluggar.

Vad ska jag göra? jag är inte facklig medlem så därifrån får jag ingen hjälp, arbetsmiljöverket har när jag tidgare kontaktat dom sagt att dom kan ta sig an ärendet men när jag pratade med dom idag så sa den personen att så inte var fallet.
    Jag kan ju anmäla detta själv och ta upp det i tingsrätt men min butikschef har varit riktigt smart och inte skickat mig några mail med svar på problemet om hunden osv utan alltid besvarat dessa frågor över telefon eller öga mot öga.
    Har en lapp med "schema förslag" och de tider jag egentligen skulle jobbat och en måndagsrapport mailad från butikschefen där det står att en tjänst är uppdelad mellan mig och en annan tjej, men det är allt. Är det tillräcklig bevisning?

denna hund går ju även lös i butiken när butiken är stängd vilket jag anser vara riktigt dåligt då det är en barnbutik och det kan komma in både allergiska barn och vuxna som kunder o reagera på hunden och inte förstå varför, man antar ju att det inte springer runt hundar i en barnbutik.

Snälla har ni några råd/tips om hur jag kan gå vidare med detta? jag har ju förlorat många timmars inkomst, från 60 timmar/mån till 22t/mån.
    O efter allt det här känns det helt omotiverat att ens gå till arbetet när man blir överprioriterad av en hund som går runt på lagret. Jag känner mig riktigt kränkt av denna behandling.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Svar på tråden Sparkad från jobbet pga aggresiv hund?
  • Sebbes    mamma

jag hade ringt facket med detsamma!!

• Sebbes    mamma

Oj!! såg nu att du inte var medlem.... sorry

• Flissi

Men Ts var ju inte med i facket, men ibland kan de ge lite råd ändå om man frågar snällt, men knappast nån förhandlighjälp osv.

• Hannah76

Vänd dig till skyddsombudet på arbetsplatsen. Är det inte fler som tycker det är obehagligt??

• LabLover

Hm, jobbigt. Du kan inte prata med hundens ägare (chefens bror) och fråga om ni kan umgås lite tillsammans med hunden? Det kanske är ganska enkelt att bli "kompis" med hunden och då blir det kanske t o m lite trevligt att gå till lagret ibland.

♥ Underbar dotter f. 8 juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 20 mars 2008 ♥
  • jennie ellie

men om ägaren vill ha hunden där och den var där innan dig så är det väl upp till dig om du vill jobba där eller inte? populär du skulle bli om du skulle försöka få bort hunden, sluta istället och jobba någonstans där det inte finns hund.

• venture

Fyll dina fickor med hund godis och göm godis lite varstans på lagret så ska du se att hunden är väldigt rar mot dig när den inte är upptagen med att sniffa runt..

• Knytets

tyvärr är jag ensam om att bli hotad av hunden, har pratat med flera på jobbet som säger att dom inte förstår varför hunden måste vara där och tycker att det är självklart att det är hunden som åker om den uppträder hotfullt mot anställda, dock så tycker inte butikschefen det eller vd´ns bror(hundägaren)

Dom vill inte kompromissa med att ha hunden instängd på kontor dom pass jag jobbar för hunden tycker det är tråkigt och sitter och skäller.

Frågade min chef när hon meddelade att jag blev av med tiderna om det är ett anställningskrav att inte vara hundallergisk eller hundrädd när man ska jobba som säljare i deras barnbutik, först nekade hon till det men efter ett tag så svarade hon att ja, det är ett anställningskrav.

Och gav som svar på varför jag blev borttagen att jag inte passar in i gruppen.

Efter en händelse när jag ska jobba en dag och går in på lagret och möts av hundägaren och frågar "är hunden inlåst?" och ägaren svarar "ja, det är lungt, det är bara att knalla in" jag börjar då gå mot personalrummet och frågar då "vart är han instängd?" och får svaret "nä, vet du vad, idag får du faktikst anpassa dig vi kan inte hålla på så här längre" jag säger "vadå så han är inte instängd?" och hundägaren säger "nä, idag får du ta o anpassa dig, vi kan inte hålla på så här längre".

Hade jag inte frågat vart hunden var instängd hade jag alltdå kommit in i personalutrymmet där hunden var lös och blivit otroligt chockad(eftersom jag blivit tillsagd att han var inlåst). Detta hade ju verkligen kunnat orsaka en riktigt allvarlig olycka.

Hundägarna är inte speciellt vana hundägare, när jag kom första gången när hunden var där så morrade han mot mig, hundägaren gick då fram till hunden och sa i lungt ton "såja såja, inte skälla" samtidigt som han fick lätta klappar på sidan.
    Som hundvan kan jag säga att det är här problemet härstammar från, för hunden uppfattas detta som en uppmuntrande klapp och tonen på rösten meddelar att "ja juste, den här personen är farlig, det är bra att du skyddar husse." Denna taktik har det varit samtliga ggr jag blivit påhoppad av hunden, så jag vet faktikst inte om jag vågar möta hunden eftersom den blivit tillsagd att jag är farlig.

Facket är inte intresserade av att hjälpa mig alls, och inte arbetsmiljöverket heller.
    Är det bara jag som anser att detta är uppåt väggarna tokigt? att en hund kan gå före en anställd? och att det från myndigheters håll är helt ok om man inte är medlem i facket. Man måste alltså betala en fackavgift för att inte kunna bli behandlad som skräp på jobbet? Ungefär som att du skulle vara tvungen att betala en livförsäkring för att ha någon som mördat dig ska åka i finkan. HELT sjukt!.
    Detta får iaf helt mottsatt effekt på mig, det här säger mig att det är självklart att ALLA ska ha samma rättigheter oavsett om dom är med i facket eller inte. Jag kommer aldrig gå med i facket.

• Catti41

Tja, det är ju liksom därför vi är med i facket, för att inte bli behandlade som skräp på jobbet, så någon slags fördel ska man ju ha av det. Men sen är det ju så att om du har en anställnign på 60 timmar som sedan mystiskt blir förvandlade till 20 timmar utan egentlig anledning så borde ju facket kunna hjälpa dig, det tycker jag verkar konstigt.

Det är ju väldigt märkligt alltihop, det måste ju innebära att allergiker inte kan gå till den affären, t ex. Men, tja, det finns ju vårdavdelningar och liknande som har hund/katt och som inte anställer allergiker, så det måste ju vara okej på något sätt.
    Jag skulle verkligen rekommendera dig att söka andra jobb för den här arbetsgivaren verkar ju vara lite knäpp...

• jennie ellie

hon kunde ju inte gå upp till 60 timmar då hon inte klarade av hunden

• Knytets

jo viss ska det vara en fördel att vara med i facket, men där röäknas väl att man får a-kassa osv och hemförsöäkring osv?
    Att bli av med jobbet för att en hund uppträder aggresivt på ens jobb mot en anser jag vara en männsklig rättighet.
    Att detta skulle vara en fördel för att vara med i facket tycker jag även hela lagboken kan uppdelas i detta och man betalar en avgift för varje avsnitt för att ha rättighet att anmäla andra för olika brott, betalar man inte avgiften så får folk göra va f-n som helst med en. Råna, vålta, mörda osv.

Själv tycker jag allt låter helt absurt. Att JAG ska bli av med arbetet pga att HUNDEN är aggresiv mot mig.
    Mao det är ingenting jag kan göra något åt, och jag sanser det en anings löjligt att en hund avgör vilka som ska anställas för att jobba i en barnbutik, vad ska man då med en butikschef till när en hund kan göra jobbet?

• jennie ellie

Ja då är det mycket bättre att bli ovänn m alla på jobbet och sedan utfryst efter att ha blandat in facket. Du kommer bli hatad bara för att du vill att saker som var innan du började där ska ändras efter dig. Det lär inte dröja länge innan du inte har en enda timma kvar på det jobbet

• Knytets

fast det är ju riktigt ruttet att man ska bli behandlad som man blir och inte ha rätt att få göra rätt för sig utan att bli utfryst av arbetsplatsen.

Det jag hoppas är att mina kollegor tar till sig av min situation och tar en tankeställare på "vad händer om jag blir allergisk?" antagligen åker dom lika snabbt som jag eftersom det ändå handlar om vd´ns brors hund. T o m butikschefen springer ju runt benen på honom.

Så jag hoppas dom inte bara tycker att jag är löjlig utan även kan ta till sig situationen och inse att alla anställda är lika lättutbytliga som jag är när hunden bestämmer.

Problemet är väl inte direkt att bli utfryst av kollegorna, eftersom efter den här incidenten har jag insett att jag är bara en anställd, det där är bara ett jobb. Det är inte mer än så.
    Jag brukar alltid ha inställningen att göra allt jag kan för mitt jobb, ställa upp och jobba extra för att vara snäll/vid akuta sjukdomar osv, el akut vid stägningar enbart någon timme som jag absolut inte ekonomiskt tjänar på), se till att städa för allas trevnad och se till att saker o ting som lätt glöms bort blir gjorda, fixa med saker på min fritid för att göra kunderna nöjda enbart för butikens skull osv....
    Det är nog det som kommer vara svårast för mig att koppla bort och inse att det är bara ett jobb där man stämplar in på morgonen och gör det man måste och inget mer sen stämplar man ut o går hem och ägnar det inte en tanke mer.

Detta kommer nog göra att JAG kommer vilja byta jobb inom snar framtid, jag vill vara engagerad i mitt jobb och göra det bästa för företaget jag jobbar på och för dess kunder.
    Den nya inställningen kommer nog tråka ut mig ordentligt i längden.
    Jag vill BRINNA för mitt jobb och den lågan är ju klart släckt.

• Stella O

Tyvärr så tror jag att du får söka dig ett annat jobb. Villkoret för att du skulle jobba där var att du skulle acceptera hunden - vilket du nu inte kan. Börjar man bråka med chefen är det oftast kört för den anställde. Risken du får ta om du gör en anmälan och drar det vidare är att du kanske får svårt att få jobb på andra ställen då du inte kan få några rekommendationer och denne chef kommer att tala illa om dig inför andra.

• Knytets

Jo visst det var ett vilkor, men jag fick reda på det först 3 dagar innan schemat skulle påbörjas, detta nämdes ingenting om då schemat plannerades och jag fick schemaförslaget på hur jag skulle jobba eller när jag accepterade schema förslaget.
    Jag hann anpassa scheman med barnens dagmamma osv och fixade ytterligare barnvakt för dom tider som låg så att jag inte kunde hämta barnen hos dagmamman.

Och sen ifrågasätter jag fortfarande hur man kan kräva att en anställd inte ska vara hundrädd eller hundallergisk för att få jobba i en butik som säljare för barnartiklar.
    En sak vore hunddagis eller som djurvårdare osv, men enligt min såikt bör inte en hund ha något att göra i en barnbutik, och detta tyckte jag redan innan jag ens visste att även fick gå runt i butiken, och innan jag ens visste att den skulle göra utfall och vara aggressiv mot mig.

Men jo, jag vet allt de där med att söka nytt jobb osv, vill inte jobba för ett företag som väljer en hund springande lös på lagret framför en anställd.

Svar på tråden Sparkad från jobbet pga aggresiv hund?