• King Crimson

Nybörjare på rökelse! Hur?

Fick i present ett rökelsekar (typ 3 cm brett och 40 cm långt). Till fick jag rökelsestickor, som ser ut som tomtebloss fast längre. Presentgivaren var tyvärr lika mycket nybörjare som jag, men lika intresserad.

Så min fundering är ? Hur gör man?
    Igår när jag provade tände jag fyr på stickan och den började brinna, som en tändsticka. Jag lade stickan i rökelsekaret. Efter ett tag släckte jag själv stickan, som då brunnit några centimeter och det var glöd på och ljuvlig rök kom. Problemet var att den hela tiden slocknade. Den glödde kanske i fem minuter sen slocknade den och så fick man tända på igen osv. Jag provade en annan sticka också och det var likadant med den. Så jag kom fram till att gjorde fel på någonstans.

Hoppas på hjälp!

• Svar på tråden Nybörjare på rökelse! Hur?
  • Jag är Jag

Finns det inte ett litet hål i rökelsekaret där du ska sticka ner stickan, så den liksom står upp men lite lutad. Stickan ska inte brinna som en tändsticka utan bara glöda, så blås ut elden på den så den bara ryker.

• högbergarna

Ja man tänder på rökelsen men släcker den direkt så det bara ryker.. men som sagt.. den ska inte ligga ner utan stå upp eller stå lutad beroende på hur stället är designat... Mysigt emd rökelse... För mig är det höst o vinter det!! Massa levande ljus o rökelse! :) Mysigt!

• King Crimson

Tack för era svar! : )

Nja, på botten är något som ser ut som galler och under och innerbotten en metall. Kan det vara så att det är ett rökelsekar, som som är avsedd för en annan typ av rökelse än stickor?? Måtten är 3 cm brett och 40 cm långt.

• Jag är Jag

Ja, du har nog rätt att det inte ska vara stickor. Jag tänkte på en vanlig rökelsehållare, har faktiskt ingen aning hur det fungerar.

• King Crimson

Jag är Jag skrev 2007-09-06 16:43:58 följande:

Ja, du har nog rätt att det inte ska vara stickor. Jag tänkte på en vanlig rökelsehållare, har faktiskt ingen aning hur det fungerar.
    Mmmm, så är det nog. Rökelsekar och rökelsehållare är två olika saker. Dock har jag fastnat för rökelse, så det blir att inhandla en rökelsehållare till helgen. Ska till Köpenhamn i helgen, så det får bli där : )

Någon som har något tips på bra affär i centrala Köpenhamn??
  • o0dizzy0o

låter som att de e rökelsekuber som ska va i hållaren... ta en fin skål eller ett djupare fat o lägg i en blandning av stenar o sant o stick ner rökelsepinnen i man behöver inte inhandla onginalhållare man kan göra finare själv, sen som sagts innan ska rökelsen stå rakt upp el lutandes o inte brinna helt utan ta fyr på toppen o sen blås ut så de blir en fin glöd, slocknar pinnen är det nog så att den e gammal el har blivit förstörd av fukt el liknande nån gång.

Svar på tråden Nybörjare på rökelse! Hur?