• Karpet

När är man särbo?

Ja, vad tycker ni? Är man särbo när man har en ny pojkvän sedan typ ett år och man inte har hunnit flytta ihop än? Elle rär man särbo när man en gång har haft ett samboförhållande men beslutat sig för att vara särbo istället? Eller har det med personernas ålder att göra? Om 62-åriga Margot har skaffat sig en ny karlslok vill man kanske inte kalla honom för hennes pojkvän då han är 67 år, så då blir de kanske särbos? Måste de också då ha träffats visst länge eller blir de särbos från dag 1?

Anledningen till att jag undrar är för att jag såg en tråd tidigare idag som var skriven av en tjej och benämnde sin pojkvän som särbo och jag ville bara kolla av om det var jag som var av en avikande åsikt gällande när man är pojkvän/flickvän och när man är särbos.

• Svar på tråden När är man särbo?
  • isisisis

Man kan vara särbo av praktiska orsaker.
    Att man träffat någon på annan ort som har VV boénde och man själv har barn och arbete på annan ort,så det är en omöjlig ekvation.
    Min man bor hos mig varannan vecka,varje helg växlar vi bostad.
    Plus en gång i veckan (den andra veckan) kör jag till honom.

• Karpet

Ja, när man är gifta och inte bor ihop då är man väl särbos? Antar att ni är deltidssärbos.

• krabban

Har man ett fast relation med någon och inte bor ihop så är man särbo,oavsett ålder,eller om man är gift eller inte(anser jag)!!

• Thursday

Mja, jag tycker nog att det ligger dels en tidsaspekt och dels en åldersaspekt i pojkvän/särbo. Särbo är mer seriöst för mig, och markerar att vårt förhållande är på det stadiet att vi lika gärna kunde vara sambos men är inte det av vissa orsaker (ofta praktiska). Dessutom skulle jag tro att det mest är folk över... 35-40 kanske som kallar sig särbos. Kanske för att det är vanligast att de uppfyller det första kravet, d.v.s. hindras att flytta ihop med sin långvariga partner av praktiska orsaker, t.ex. jobb eller barn.

• Pikku Enkeli

För mig har särbo alltid varit ett ord som beskriver två personer som bott ihop, men inte gör det längre. Men jag verkar ha fattat helt fel, för så tycker ingen annan.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • krabban

jag å min flickvän var särbo innan vi flyttade ihop!

Svar på tråden När är man särbo?