• LillaFruHasselblad

Hur funkar boendeparkering?

Hur funkar boendeparkering egentligen? Har inte riktigt koll på vad det är, men visst får man parkera billigare?

• Svar på tråden Hur funkar boendeparkering?
  • Helena77

På dom ställen jag sett boendeparkering är det billigare för dom som bor där...hur dom nu kan veta om jag bor där eller inte!?

• Helena77

Vet en parkering där jag och fler jag känner parkerar för priset för boende och det går hur bra som helst.Dom vet ju som sagt inte om vi bor där eller inte.

• Micke
    Helena77 skrev 2007-09-06 17:51:17 följande:
    På dom ställen jag sett boendeparkering är det billigare för dom som bor där...hur dom nu kan veta om jag bor där eller inte!?
    Måste ha en dekal i rutan som talar om att du bor där. För få att dekalen måste man ansöka hos kommunen, och det krävs att man är folkbokförd i området för att få ett tillstånd.
  • norgesessan

här får dom boende et kort, som dom lägger i framrutan (betalar for det, vet inte priset) sen får dom parkera p en viss gata..(där det står boendeparkering och en bokstavkod). Så det verkar som at det är först till möllan..

Vi har egen parkering, till hela 60 kr månaden Det är jag nöjd med..

• norgesessan

jag vet bara at dom har nåt i bilen, om dom betalar nåt for att ha den, eller om dom betalar mindre varje gång vet jag inte...det sista verkar mer logisk..

• Helena77

Ok...det kan ju va så att vi betalar det som det står att det kostar(tycker att det är billigt att parkera där)och att dom boende betalar ännu mindre och har dekal.

Vore ju konstigt annars att ingen får böter eftersom dom brukar vara bra snabba på att lappa.

• Nyfiken gul

Boendeparkering brukar innebära i dom områden jag har bott i att man betalar hyra för parkeringen - o dom som kommer som gäster o ska parkera får betala per timma...

Där jag bodde tidigare betalde man 200 kr i månaden för en parkeringsplats på boendeparkeringen - då fick man ansöka hos hyresvärden o där antecknades regnumret på den adress man uppgav. P-vakterna hade sen en lista på godkända fordon att läsa av när dom var på besök...

Man betalade p-platsen via hyresavin...

• Dessie

Vi hyr vår p-plats av vårt bostadsbolag och avgiften läggs på hyresavin.

Svar på tråden Hur funkar boendeparkering?