• Freaky Starsprinkle

"svampar" poppar upp ur huden,vad är det??

Jag måste försöka ta reda på ett namn för detta och sedan forska vidare i ämnet..
    Alla kvinnor på min mors sida har fått som svampar som poppar upp ur huden.
    Mest på halsen men även i ansikte o andra delar av kroppen.
    De är så vidriga..köttiga små hudsvampar ungefär,vet någon vad jag talar om?
    jag är livrädd för att även jag ska få såna,vilket jag lär få..tänkte om de kanske går att få bort.
    Jag vet att de inte är ett dugg farliga,men de är extremt äckliga tycker jag.

Vet du nåt så svara heeemskt gärna..Tack på förhand..

• Svar på tråden "svampar" poppar upp ur huden,vad är det??
  • Nenne 71

Är det inte leverfläckar som står ut? Inte så ovanligt men svampar vet jag inte vad det är.

• Hygea

Svampar? Är det bara ett ord du har för dem eller? Bara undrar eller om de ÄR svamp?

Kan vara leverfläckar, vårtor, bölder.. ?!

Hoppas du finner det du söker!

Jag lever för min familj! ~ Linnéa -041010 & Isaac -070812
  • Themis

Äsch jag antar att du menar vanliga små hudknutor som sitter på "skaft"?

Sådana får de flesta under livet, huden är inte perfekt och ibland växer den lite konstigt. Om man irriterar huden med att bära smycken dagligen så får man vanligen mer sånt.

Det är lätt att ta bort små knutor själv, man drar bara åt en bit stark sytråd (björntråd eller så) runt "stjälken". Du stryper då tillförseln av näring till den lilla cellklumpen och knuten dör och ramlar av efter några dagar. Det har jag gjort flera gånger.

Får man större pigmenterade utväxter så går man till hudkliniken och får dem borttagna.

• Themis

Glömde: Så anledningen till att du tror att bara kvinnor får det är klart för att dom har en massa kedjor runt halsen, det är inte lika vanligt bland svenska män.

• Freaky Starsprinkle

Nej,det är varken leverfläckar,vårtor eller bölder.
    Bimsans ord för det låter mer som det stämmer.
    hudknutor.
    Men det är inte e alla som har en 'stjälk'.
    Och min mor till exempel använder aldrig någonsin smycken,men hon har fått det ändå.
    Min mormor hade en stooor på ögonlocket etc etc.

Haha,nejdå,jag tror inte att det är bara kvinnor som får dem,men i just vår släkt så fåt alla kvinnor såna där äckliga saker.
    Några av dem ser lite ut som en blomma som inte slagit ut,den består liksom av flera 'blad' så att säga.

• Hygea

Jahaaa sådana, nu vet jag. Men jag vet dock inte vad det är får nåt. Trodde de var nå slag av leverfläck, fast färglösa.

Jag lever för min familj! ~ Linnéa -041010 & Isaac -070812
  • Themis

De kan ha lite olika former och även som du skriver vara flikiga.

Men som sagt, man kan faktiskt få borttaget missprydsamma utväxter.

Jag kan inte för mitt liv begripa var för en del går runt i tjugo år med en fet "vårta" på nåt väl synligt ställe?!

Man kan boka tid för en allmän koll av alla sina födelsemärken om man är orolig över något av dem och dom brukar inte vara knussliga med att ta bort om det är nåt som man särskilt störs av. Många runda födelsemärken kan de ta bort på fem sekunder med en penna som har cirkulära skärblad och snittar bort en yta så det blir ett runt hål i huden, som sedan läker med hjälp av leukostripplåster.

Födelsemärken i ansiktet däremot vill de helst att man får gjort av proffs eftersom det är så känsligt och ärr där kan vara lika jobbigt att leva med som märket man hade från början.

• ming

Bimsan-> Behöve rman oftast inte ens sy om de gör så?

• Themis

ming: Beror på hur stort det är. Om pennan klarar det så är det bara att sätta på lite plåster/strip.

Annars får dom kalla till ett besök nr 2 för borttagning med riktig skalpell, och då kan det nog bli ett stygn eller två.

Svar på tråden "svampar" poppar upp ur huden,vad är det??