• zera

Tips på "pottträning"??????

Vi har en liten tjej på 19 månader som vi nu tänkte börja pottträna.
    Hon går ständigt och drar i blöjan och vill ta av den så vi tänkte att vi skulle börja så att hon förhoppningsvis inom snar framtid kan slippa blöja.
    Nu undrar jag om det finns lite tips på hur man kan göra, eftersom hon inte pratar ordentligt ännu och hon säger inte till när hon vill kissa eller bajsa utan enbart EFTER att hon har bajsat =)

nå, hur kan man göra?

♥ Stolt mamma till Liv och Tristan ♥
  • Svar på tråden Tips på "pottträning"??????
  • QMiss LyckadQ

Ta av blöjan och låt det ske några olyckor. När hon har kissat så gör henne uppmärksam på att det har kommit kiss och visa att kisset ska till pottan/toaletten.
    Det går nog fort tills hon förstår.

• teomommy

Wow 19 månader, djärvt.
    Vi väntade till vi kunde förklara och resonera med honom, för jag har svårt för "olyckor" på mina möbler. Han var ca. 2,5 när vi började men vi var lite lata det hade nog gått några månader tidigare. Nu kör vi mut-tekniken:

Kiss i pottan = 1 godis
    Bajs i pottan = 1 glass

Vi började med 2 godisar för bajs, men han tyckte ofta det var värt att mysa med bajs i blöjan när han lekte i rummet hellre än dessa två godisar, som han ju tjänade in på två skvättar kiss. Så vi fick höja oddsen. Nu funkar det finfint, han är snart blöjfri.

• Emillina

Började också tidigt med våran tjej. Hon var väl ca 1,5år. Resultatet: kiss i pottan, bajs i pottan (helt spontant), sen totalvägran. Nu är hon 2år och vägrar att ens sätta sig på pottan, har insett att det nog kommer ta lite tid och låter henne själv upptäcka den.

Läste i en tidning (Vi föräldrar eller Föräldrar & Barn i våras) att det var bra att ha pottan framme så att barnet kan leka med den, Detta för att de inte ska bli rädda sen. Innan de börjar kissa och bajsa i den alltså.

En kompis körde med trosor i några dagar och lät kisset komma där, tillslut fattade barnet vad det handlade om, hon var knappt 2 då. Tyvärr funkar ju inte en metod för alla, prova dig fram.

Lycka till och berätta hur det går. :)

• Mylla

Såhär gjorde vi:

Min tanke var att pottan inte får förknippas med något negativt. Då kan det bli strul eller trots. Så jag har bannlyst allt tjat, tvång och all kritik/skäll. Man bajsar/ kissar i pottan, det är praktiskt och bra. Inte av någon annan anledning. Man är inte duktig utan det är smart att bajsa/kissa där, slapp man ju torka pölar eller byta bajsblöjor.
    Ibland kan vi komma med en försynt påminnelse, men aldrig krav.

Händer det olyckor så säger vi, Ojdå, så tokigt. Det där kom ju fel. Man bajsar/kissar i pottan! Glad min, bra ide- i pottan, vad bra. Glad Så ska det ju vara.

Bar rumpa funkar bäst i början. Då ser de var det kommer ifrån. Att det är från dem. Med blöja känner de ju inte att det är blött ens, det bara försvinner. Så det ska man ju lära sig först. Sen att det kan kontrolleras. Det kan ta ett bra tag. Tålamod behövs. Och bort med alla stora mattor som inte kan tvättas.

Jag satte pottan framför tvn för att Karl skulle sitta still länge nog för att det skulle komma något. Så jag fick chansen att tala om hur bra det var med kiss i pottan. Men en bok funkar säkert på andra. Efter ett par veckor gick det riktigt bra.

Overall är ju ingen höjdare om det måste kissas ute. Dom kan ju inte hålla sig så länge. Lite lättare under sommaren.

• ebyl

Jag vet att min mamma pottränade mig väldigt tidigt, runt 1 år tror jag. Hon satte mig på pottan och läste för mig, lekte o.s.v. tills det blev ngt! Då fick jag beröm. Jag var torr väldigt tidigt! Men det kräver ju att man har tid också, men med första barnet har man väl det...
    Så mitt mål är att barnet i min mage ska få samma träning som jag fick!

• Annifrid

Min tjej var 2 år och 3 månader när hon visade tecken på att det var dags att slänga blöjan. Det följde en jobbig vecka med många olyckor.Då är det lätt att ge upp, men så plötsligt föll poletten ned. Idag händer det en och annan kissolycka men bajsar gör hon på toalett eller potta.

Taktiken som Mylla beskriver överensstämmer med våra värderingar. Gör ingen stor grej av det. Håll en likgiltig attityd. Om du visar att du verkligen BRYR dig om var kisset/bajset hamnar så har du gett barnet ett präktigt redskap att ta med sig in i trotsåldern... BArn är renliga varelser och vill inte gå omkring med bajs i byxan.

Odla en cool attityd och ha tålamod.

lycka till

• Jontefjonte

Min stora kille var mogen strax innan 2,5 år. Det var sommar och vi tränade lite i buskarna. Bajset ville han dock inte göra annat än i blöjan. Men så i augusti kom en sjuk liten lillebror till världen och som satte käppar i hjulet. Vi låg på sjukhus i totalt 3 veckor hans första 6 veckor i livet och efter 2 olika sjukor var vi slutkörda. Det fanns inte kraft till att ta tag i pott-träning med storebror. Det fick vänta tills han var lite över 3 år. Men då satt det också direkt. Bajsade dock i blöjan någon månad extra tills vi gav en isglass varje gång han bajsade på toaletten. Vi hade aldrig någon potta, tog det på toaletten på en gång istället. Nu har vi en liten lillebror på 2 år som börjat visa intresse för toaletten. Han har kissat där några gånger redan, ser ju hur storebrorsan gör. Vi ska ta tag i nästa toalett-träning så snart vi "orkar"....nu har vi ju hunnit få en liten syster också som inte sover så bra och suger musten ur oss!!!

• bellanbus

Inga tips här direkt...mest bara en "dela med mig tanke"..

Min dotter ville aldrig sitta på pottan, jag köpte till och med flera olika, men hon vägrade..
    Hon ville gå på toaletten kom jag på efter ett tag!
    Sen gick det finemang, men som sagt hon har aldrig gått på pottan!

Välkomna till Effelltown....
  • MissLilo

sparar tråden och suger åt mig av tipsen....men hade ni nån speciell potta???

dottern är inne i en nej period, elller har alltid varit.
    SÅ pottan ska inte kissas i.
    SÅ nån får gärna koma med tips, här i min mail eller gb.

MEn tv lättbra....kanske värt ett tips.

OCh en tiill fråga, vart hade ni pottan, eller köpte ni fler pottot??

Svar på tråden Tips på "pottträning"??????