• Skogsstjärnan

Hurgamla var era barn när de hade 16 cm långa fötter? Och vilken skostorlek hade de då?

Ja, jag vet att det blev en lång rubrik, förlåt!

Men jag undrar som sagt när era barn hade 16 cm långa fötter, på ett ungefär alltså. Och vad hade de för skostorlek då?

Min son är 19 månader och alla tycker han har SÅÅÅ stora fötter. Har svårt att veta vad man ska ta för storlek till gummistövlar och vinterskor. Är rädd för att 26 blir för småa till våren (vi har vinter läääänge), men samtidigt så är 27 ganska stora nu. Hur mycket får man ha "att växa i"?

• Svar på tråden Hurgamla var era barn när de hade 16 cm långa fötter? Och vilken skostorlek hade de då?
  • Skogsstjärnan

*hoho*

Behöver hjälp Tycker detta är en hel vetenskap OCH SVÅÅÅRT!

• ashera

Det lättaste (tycker jag) är att be om hjälp i affären.
    Vi köpte skor till vår son inne på coop, där det inte fanns någonting att mäta med, så vi köpte "på känn". Dumt gjort, kom hem med för stora skor!
    Så jag åkte till en annan skoaffär och bad om hjälp och mätte fötter och skor så att det blev rätt storlek.

• En glad tjej

Min dotter är lite över 15 månader och hennes fötter är 12 cm långa. Fick rådet att köpa skor som är 1,5 cm längre än hennes fötter och då får vi köpa 21-22!

• ashera

Kan tillägga att min son har ca 14,5-15 cm långa fötter och han har strl 25. Men det kan nog vara olika från sko till sko. Kängor och stövlar ska väl gärna vara lite större än joggingskor och sandaler.

• sofia23

min son har ca 16-17 cm långa fötter o vi fick köpa st 28 i vinterskor idag

• Skogsstjärnan

Ja det bästa är väl att få hjälp av en expedit...

Men finns det ingen tabell över att om man har t.ex. 12 cm långa fötter så har man 21 och har man 14 cm långa fötter så har man 25????

• Skogsstjärnan

Så då verkar ju 27 vara ganska ok för min pojke fastän jag tycker de verkar stora framtill då man trycker på foten???

Sofia: Hur gammal är din kille? Är det bara min son som har bauta fötter

• En glad tjej

Skogsstjärnan, du gör så att du mäter ditt barns fötter. Lägg till 1,5 cm och mät sen skorna. Skorna ska vara 1,5 cm längre än ditt barns fötter! Hajar du?

• ashera

kavat.ebutik.se/

Gå in på "råd och tips" och "storleksguide". Det står inte cm/storlek men det står lite om vad man ska tänka på när man köper skor, hur mycket fötterna växer osv.
    Jag tror det är svårt att säga vilken storlek som hör till vilka centrimetrar då det säkert är olika från skomärke till skomärke. Förra sommaren hade t ex vår son två olika storlekar på sina två par sandaler.

• Skogsstjärnan

Okej, man måste alltså mäta både skor och fot. Varför måste det vara så invecklat? Vad står skonumren för då De kan ju lika gärna skippa själva skonumren och skriva centimetrarna istället, så blir enklare för alla

Är det bara jag som tycker det Då vet man ju exakt!

Och ska man mäta utsidan av skon eller ska man pilla bort innersulan? Den är ju oftast limmad? och att mäta utsidan av skon blir väl fel?

Ha ha, nu tycker ni säkert jag är jättekorkad men det bjuder jag på

• Skogsstjärnan
    ashera skrev 2007-09-07 16:21:28 följande:
    kavat.ebutik.se/Gå
    in på "råd och tips" och "storleksguide". Det står inte cm/storlek men
    det står lite om vad man ska tänka på när man köper skor, hur mycket
    fötterna växer osv.Jag tror det är svårt att säga vilken storlek
    som hör till vilka centrimetrar då det säkert är olika från skomärke
    till skomärke. Förra sommaren hade t ex vår son två olika storlekar på
    sina två par sandaler.
    Tittade redan på den länken, men tack i allafall!
  • Skogsstjärnan
    ashera skrev 2007-09-07 16:21:28 följande:
    kavat.ebutik.se/Gå
    in på "råd och tips" och "storleksguide". Det står inte cm/storlek men
    det står lite om vad man ska tänka på när man köper skor, hur mycket
    fötterna växer osv.Jag tror det är svårt att säga vilken storlek
    som hör till vilka centrimetrar då det säkert är olika från skomärke
    till skomärke. Förra sommaren hade t ex vår son två olika storlekar på
    sina två par sandaler.
    Men om man skulle använda sig av centimetrar istället för som det är nu så kan ju ingen bomma. En centimeter är ju lika mycket oberoende märke
  • En glad tjej

Skogsstjärnan, du mäter inne i skorna med en speciell mätgrej som finns i skoaffären. Du sticker ner den i skon och på så sätt mäter du hur lång skon är!

• Skogsstjärnan

Men alla affärer har inte den mätgrejen... Visst, om det är en SKOaffär enbart, men inte alltid på andra ställen...

• sofia23

min son är lite över tre år

Svar på tråden Hurgamla var era barn när de hade 16 cm långa fötter? Och vilken skostorlek hade de då?