• Moster Ninna

A-kassedagar - Vad händer när dom e slut!?

Undrar om ngn vet lite hur det funkar med A-kassedagarna..
    är inne på min 2a period som snart är slut..
    Jobbar vid behov så jag är inte helt arbetslös..
    Är det ngn som vet vad som händer när alla mina dagar är slut.. KAN man får fler dagar.. ?!?!

• Svar på tråden A-kassedagar - Vad händer när dom e slut!?
  • Hannah76

Det ska ju vara avårare nu att få fler dagar. Det är väl meningen att man ska klara sig på det man jobbar, eller vända sig till soc..

• Dino78

Har man barn under 18 år så kan man tydligen få 150 dagar extra.
    När dom är helt slut hamnar du under arbetsförmedlingens "regim" och får gå på praktik och såna grejer tills du får jobb.

DIF i själ och hjärta
  • Moster Ninna

Hmm.. Har ju inte ngn barn.. :S
    Har hört av en som är utförsäkrad och går på praktikt å så att om man jobbat 80 timmar i månaden i 6 mån så får man nya dagar.. :S

Någon mer som hört att det är.. ?!?

• Dino78

Ja, det stämmer. Då har du arbetat ihop till en ny a-kasseperiod. Ring din a-kassa och fråga, det är ju rena grekiskan för det mesat

DIF i själ och hjärta
  • Moster Ninna

Ja,jag tänkte jag ska göra det - men lite smart att höra vad andra vet innan.. :))

• Gisney

Om du inte får ihop till en ny period skulle jag tror du hamnar i jobb och utvecklingsgarantin vilket innebär handledning/jobbsökaraktivitet/praktik.

• Lilldetta

Vad jag har förstått så kan man få en ny period men att det blir en med den lägsta ersättnigen. (65%)
    Ska själv kolla upp detta på måndag då jag ringer till min a-kassa.

• Moster Ninna

Då kanske du kan skriva här vad dom sa.. :))
    Jag ringde idag å fråga - men dom sa inte ngt om att det skulle vara med den lägsta ersättningen.. :S

• Moster Ninna

Ringde a-kassan å frågade - om man jobbar 80 tim i mån i 6 månader så får man nya dagar.. :)

• Maja K

kan du inte få fler timmar? verkar inte hållbart att jobba lite och sedan stämpla då och då.

• Moster Ninna

Som det är nu så jobbar jag en massa - men mina dagar är snart slut.. Har 100 ngt kvar..
    Letar ju jobb å så..
    O just nu har jag ett 75% vik.. Så jag bara undrade lite så om jag inte hittar ngt å inte kan få mer jobb där jag är nu som vik.. Får jag då nya dagar.. :)

• Micke

Moster Ninna skrev 2007-09-08 20:49:04 följande:

Ringde a-kassan å frågade - om man jobbar 80 tim i mån i 6 månader så får man nya dagar.. :)
    Fast då får du väl a-kassan beräknad på detta också, dvs a-kassa för en halvtidstjänst?
  • Moster Ninna

jag stämplar ju upp till heltid.. så jag får ju resten i a-kassa

• Micke

Man brukar iaf varna föräldraledig för att arbeta deltid, om de jobbar mer än 80 timmar i månaden. Då räknas nämligen a-kassan om på en deltidstjänsten istället.

Men vad som gäller för intjänande av en ny period är jag inte säker på så jag låter bli att svara. Kan dock vara värt att kontrollera.
    för som det låter på din beskrivning så skulle man kunna jobba halvtid resten av livet och stämpla upp till heltid, då man hela tiden kvalificerar sig för nya perioder. Och detta utan att det skulle påverka ersättningen...

• Moster Ninna

jag håller med det låter konstigt.. jag hörde det av en kompis,så därför ringde jag till a-kassan å frågade.. Men dom sa det var så att om man jobbade 80 tim månaden - i sex samanhängande månder - så skulle man få nya dagar..

Det är ett tag till tills jag e utförsäkrad..
    Och med lite tur så får jag en massa jobb eller ett annat jobb.. så jag spara mina dagar om jag skulle bli helt arbetslös..

Men jag tänkte ringa dit igen och höra hur det ligger till.. :)

• Micke

jo nya dagar ja, för då uppfyller du arbetsvillkoren. Frågan är bara vad ersättningen baseras på.

du uppfyller ju bara arbetsvillkoret för en halvtidstjänst om du jobbar 80 timmar. Rimligtvis borde även ersättningen då baseras på denna halvtidstjänst.

Men ring du och kolla igen så du vet vad som gäller.

• ananda74

Om man har stämplat slut på sin period, dvs 300 dagar, hur lång tid är det man ska jobba minst 80 tim/mån för att få en helt ny period till godo? Är det fortfarande 6 mån i sträck som det var innan? Nån som vet, du med PDF-filen tex? :)

Svar på tråden A-kassedagar - Vad händer när dom e slut!?