• Elinore

skillnad på sopran och alt?

hej jag undrar vad det är för skillnad på dom olika röstlägena?
    Vilket kallas för vad... ljus/mörk osv.. kan någon hjälpa mig?
    Och en kör som sjunger i 4 stämmor.. vad exakt är det?

Mvh//Elinore

• Svar på tråden skillnad på sopran och alt?
  • Tifastar

Sopran är den ljusaste stämman, sen kommer alt, sen tenor och sist bas som är mörkast.

• Teskedsmamman

Sopran - höga/ljusa tonerna/stämmorna
    Alt - låga/mörka tonerna/stämmorna

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • Paincake

Oftast är män tenor/bas och kvinnor sjunger sopran/alt-stämmorna. (Men det finns undantag)

• shine

Sopranerna sjunger ljusare än alt.

~ what doesn't kill makes you stronger ~
  • Elinore

okej... ska nämligen provsjunga om några dagar!!*jeeej*
    har aldrig sjungit i kör innan.. men, tycker att jag sjunger med en djupare röst..eller... mörkare? inte så mörk som killar såklart.. men, kan inte sjunga de ljuuuusa tonerna som vissa tjejer kanske kan...
    vad blir jag då?
    och kören sjunger 4-stämmigt..det är alltså sopran/alt för tjejer
    och bas/tenor för männen?

• Nyfiken gul

När man sjunger 4-stämmigt menas det med att alla 4 tonlägen finns med.. sopran, alt, tenor o bas...

så man behvöer alltså inte vara 4 stycken som sjunger - man kan vara en hel KÖR som sjunger 4-stämmigt...

allt beror altlså på noterna man sjunger efter...

• Nyfiken gul
    Elinore skrev 2007-09-06 22:49:46 följande:
    okej... ska nämligen provsjunga om några dagar!!*jeeej*har aldrig sjungit i kör innan.. men, tycker att jag sjunger med en djupare röst..eller... mörkare? inte så mörk som killar såklart.. men, kan inte sjunga de ljuuuusa tonerna som vissa tjejer kanske kan... vad blir jag då?och kören sjunger 4-stämmigt..det är alltså sopran/alt för tjejeroch bas/tenor för männen?
    då kommer du nog att bli en Alt...

jag sjunger också i kör o även altar har iblandn riktigt höga toner även om man givetvis inte kommer upp i sopranernas höjder...

Jag är själv sopran men sjunger just nu i altstämman för att jag tycker det är lite mer utmaning o roligare än att kvittra en massa drillar i höga c...
  • Elinore

och tack för alla snabba svar!!!

alltid bra med fl

shiit..nu e jag nervös för provsjungningen... vilket sång skall jag sjunga?

• Nyfiken gul
    Elinore skrev 2007-09-06 22:51:23 följande:
    och tack för alla snabba svar!!!alltid bra med fl shiit..nu e jag nervös för provsjungningen... vilket sång skall jag sjunga?
    sjung en sång du känner dig säker med, nån som du kan texten på ordentligt även om du har den framför dig o en som du kan melodin på.

Det spelar ingen roll vilken .... Jag sjöng in mig i min kör på Blinka lilla stjärna... O en annan sjöng in sig på Loa Falkmans Symfonin...

det handlar om ATT man kan sjunga och HUR... Inte vilken låt...
  • Elinore

hu...blinka lilla stjärna e ju faktiskt en svår låt... (ton-mässigt) jag är lite kär i svenska låtar..(som inte går för högt.. )vad tror du om kärleken förde oss samman?

• Frantic

Det finns ju mezzosopran också, som ligger mellan sopran och alt.

Svar på tråden skillnad på sopran och alt?