• oO Lovely Oo

Plötslig Spädbarnsdöd!

HJÄLP MIG!!!
    1 September fick jag min andra son... Jag har nu inte kunnat sova riktigt om nätterna då jag är så fruktansvärt rädd för just detta "plötslig spädbarnsdöd"

Hur ska jag kunna slappna av o kunna sova??? Gråter varje kväll för att jag är så RÄDD!
    Sonen sover antingen i vår säng eller i barnvagnen bredvid sängen på natten... Går inte 5 min innan jag är uppe o kollar så han andas, han ligger på rygg...

Vad ska jag göra? Jag är så trött o utmattad o vill bara sova men kan inte!

Snälla hjälp mig!
  • Svar på tråden Plötslig Spädbarnsdöd!
  • Rulltrappa

skaffa ett amningslarm. har ingen egen erfarenhet av det, men har bara hört lovord om det. tror att man kan få hyra om man inte vill köpa.

• oO Lovely Oo
    Pirog skrev 2007-09-06 23:14:42 följande:
    skaffa ett andningslarm.
    Kan man verkligen lita på den?
  • lindaha

grattis till sonen!

Jag förstår dig precis, nu har ju inte min bebbe kommit ännu men jag har köpt ett andningslarm dels för att vara på den säkra sidan och dels för att lugna mina nerver lite, så för mig är det väl investerade 1500kr

• lindaha

Dom kan ju falsklarma om bebben rullar utanför plattan, men hellre ett larm för mkt än att inte ha något larm så slutar bebisen o andas.

har aldrig hört talas om att larmet inte larmat när bebisen slutat andas

• Linneablomman

Du kanske behöver gå och prata med någon...? Jag fick också en extrem dödsångest/rädsla efter jag fick barn och BVC "skickade" mig till en samtalsterapeut. Det hjälpte fakitskt att få prata av sig...

Lycka till!

• oO Lovely Oo
    lindaha skrev 2007-09-06 23:15:50 följande:
    grattis till sonen! Jag förstår dig precis, nu har ju inte min bebbe kommit ännu men jag har köpt ett andningslarm dels för att vara på den säkra sidan och dels för att lugna mina nerver lite, så för mig är det väl investerade 1500kr
    Tack!

Mjo vi funderar på detta men kan man verkligen veta att den funkar då?
  • jezzzica

jag kan inte lova att du verkligen kan lita på den men jag har aldrig hört talas om ett barn som dött av psb som har haft andningslarm. vi skaffade ett och efter det så kunde jag sova lugnt om natten. Min son ville nämligen enbart sova på mage. MKT väl investerade pengar för oss...

förstår din oro
    oO Lovely Oo skrev 2007-09-06 23:15:35 följande:

Kan man verkligen lita på den?
  • Teskedsmamman

Risken är 1 på 4000 alltså 0,025% = extremt minimal.... Störst risk är det mellan levnadsvecka 4-16. För mig hjälpte det mycket att läsa allt jag kom över om det...

Andningslarm kan vara en lösning om man orkar stå ut med fellarmen osv... ta kontakt med bvc:s kurator och ta upp din rädsla.

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • lindaha

Lite ot men måste bara säga att han var underbart söt, och så liten! Kom han före bf?

Svar på tråden Plötslig Spädbarnsdöd!