• Vix1

Xylocainsalva till barn under 1 år?

Min son på 10 mån har blivit otäckt röd i rumpan, o skriker så fort han bajsat o när vi ska byta på honom. Luftar o smörjer med Inotyol, men det blir ju bara långsamt bättre. Märkte inte någon skillnad under gårdagen....

Kom att tänka på Xylocainsalvan, men då står det i bruksanvisningen att man inte ska använda den på barn under 1,5 år utan läkares rekommendation... Så ska jag strunta i det o använda den ändå, eller har ni några andra tips??

Mycket tacksam för hjälp, för man liiider ju verkligen med honom!!

• Svar på tråden Xylocainsalva till barn under 1 år?
  • Jossisen

Strunta aldrig i bruksanvisningen. Salvan är säkerligen för stark för ett så litet barn. Låt honom vara utan blöja så mycket det går idag. Och när han ska ha blöja, smörj in ordentligt med Inotyol.

• waersta

ring och fråga sjukrådgivningen. Det är nog ingen fara.

Jag smörjde tex in mina bröstvårtor med den salvan för jag hade så groteskt ont..

• Vix1

Tack för tipsen! Ska nog ringa sjukvårdsupplysningen under dagen, om det inte blivit bättre...

Någon annan som har åsikter/förslag?!

• pk vanilla

vi har användt den ett par ggr på liam från han va 5 månader...men då var det ju läkarn som sa de jag hade nog kollat med nån iaf,...

• Tudorjohansson

Prova idominsalva. Gammal och hederlig salva som funkat för oss.

• thoursregn

Tycker bepanthen är mkt bättre mot röda rumpor än inotyol.. försvinner direkt..

• Majsan8

Jag använder Xylocain på min 5 månaders..Han har ett otäckt sår på pungen och DET gör ont på honom...Både BVC och barnläkaren sa att jag skulle ha på det.

• Vix1

Majsan8 - Trodde väl att man kunde använda det även mindre barn i nödfall. Men som Jossisen skrev så ska man nog först kolla med ngn sjukvårdskunnig.

Isaks rumpa har tack o lov blivit bättre, men tordagen o fredag dag var inte roliga.... Det var krokodiltårar o skrik så fort han bajsat... o så kunde han inte sitta... Man tyckte verkligen synd om honom. Som tur vad för min egendel så var jag på jobbet på dagarna så min sambo fick ta det värsta...

Han hade fått utslag ovanför snoppen tidgare under veckan som vi behandlade med daktacort, så jag vet inte om det var svampen som spridit sig ner mellan skinkorna.. Så vi började behandla även där + vräka på med Inotyol. Nu är det mindre rött o ont, men man ser att huden flagnat, för det är som skinflagor runt om.... huu....

Ja, ja, det verkar ju gått över hyfsat fort ändå. Men tack för era svar! Sköönt att ha er på familjeliv att kunna fråga när man stöter på problem!!

Svar på tråden Xylocainsalva till barn under 1 år?