• Laisen80

Vilken symaskin kan du rekommendera?

Ska få en ny symaskin av mina föräldrar i julklapp!
    Har en klassisk gammal Husqvarna nu som jag älskar men tyvärr har gjort sitt.
    Vill ha en enkel modell utan miljarder av finesser.
    Hjälp mig, vad kan ni rekommendera, rimlig prisnivå?

• Svar på tråden Vilken symaskin kan du rekommendera?
  • gangsters

Jag har en "bas" symaskin Husqvarna VIKING Emerald 116 kostar runt 3000:- som jag är super nöjd med. Jag syr en hel del barnkläder (förra veckan köpte jag mig en overlock oxå) Lycka Till m symaskinen!

• Thursday

Jag köpte mig en symaskin i somras och läste på lite. Jag ville ha ett känt märke av bra kvalitet, men inga knepigheter eller alltför avancerade saker. En uppgraderad version av mammas maskin från 70-talet. Eftersom det fanns en bra Husqvarna-butik i stan så bestämde jag mig för det. Då hade de billigare maskiner (Huskystar?) som inte var lika bra garanti på, och dyrare som hade alla möjliga broderier och datakort, och så Emerald-maskinerna som gangsters skriver om. Jag köpte nr 118 eftersom den hade en finess som jag gillade: reglerbar hastighet. D.v.s. att du kan ställa in så att maskinen går långsamt även om du syr med "plattan i mattan", alltså med full kraft. Bra när man syr i lite tjockare tyglager men ändå behöver ta det lugnt. Den kostade 3 700 ungefär.

• vänat

hugien den som säljs på konsum och OBS är en pris bra enek maskin där man kan sy det mästa. trikåsöm,siksak.rak söm. Har haft min i över 20 år kanno bra

• Laisen80

tack för era tips, jag ska ta och surfa lite och kika. Men det är verkligen en djungel att välja mellan!

• Lilla Lotta

Jag har en Singer, koster rund 6.000 kr. Jag är vädigt nöjd med den.

• Laisen80

Den på ÖB låter lite skrämmande tycker jag...
    Lilla Lotta: vilken Singer har du?

• Lilla Lotta

Det måste jag nog kolla närmare på när jag kommer hem. Köpte den för 4 år sedan. Återkommer.

• isisisis

Jag är inte så van att sy maskin.
    Brukar sy för hand,det mesta.
    Har varit sugen på att köpa en maskin.
    Tyvärr är det bara antika maskiner på blocket!
    Verkar inte som det är nån omsättning på symaskiner....
    Törs nog inte köpa den på ÖB.....men är nyfiken.
    Bara inte undertråden håller på och trasslar.....bah.....

• Laisen80

Om man vill nå ett billigt alternativ så kan jag nog tänka mig den som finns på OBS, men jag tror att en maskin bör kosta minst 3000 för att den ska vara bra, trots allt ska den ju helst hålla hela eller åtminstone halva livet....

• vänat

OBS symaskiner är bra hugien har samma motor som husqvarna sa de i butiken där jag lämde in min för sevice.

• Lilla Lotta

Vart har du lämnat in för service? Hur ofta ska man göra det?
    Min symaskin är 4 år, bör den gå på service då?

vänat skrev 2007-09-10 19:04:18 följande:
    OBS symaskiner är bra hugien har samma motor som husqvarna sa de i butiken där jag lämde in min för sevice.
  • vänat

Vet inte riktigt hur ofta man ska läman i maskinene beror nog på hur ofta man syr tror jag. kan ju alltid fråga i butiken där de säljer symaskiner.

själv har jag på 20år lämnat in min masrskin 4 gånger sy ofta ocgh regelbundet.Lämant in den på husqvarnasymaskiner kostat 400-500kr men nu var det ju 4 år sedan sist så kan hända att priset är annat nu.

• Hanjo

köp ingen ny, lämna in din gamla på service istället..

• Laisen80

Det blev en VIKING Emarald 116!

Svar på tråden Vilken symaskin kan du rekommendera?