• Tessa17

Kan Adam vara ett namn i muslimsk familj?

Hej,Min sons kompis på dagis heter Adam men han är muslim och hans mamma bär slöja.Hur kan det vara?Adam är ju kristen namn så gott som jag vet.Jag har frågat om detta hans mamma,hon svarade att Adam är en internationell namn.

• Svar på tråden Kan Adam vara ett namn i muslimsk familj?
  • Lola Jämtland

Öh...man döper väl sina barn till de namn man gillar?

Finns ju blonda, kristna barn som heter Yasmine tex.....

//Blir det nånsin våran tur.....
  • musli

Adam is mentioned in the Qur'an as the first man created by Allah. A verse in Sura al-Imran states:

The similitude of Jesus before Allah is as that of Adam; He created him from dust, then said to him: "Be". And he was. (3:59)

Kristendomen har inte ensamrätt på Adam, Adam är en profet inom Islamska tron...
  • Sencha

Adam är ett mansnamn av hebreiskt ursprung som betyder 'människa'. Den latinska formen är Adamus. Adam var den första människan enligt Bibeln och Koranen. Se vidare Adam (Bibeln) samt Adam (islamisk profet).

sv.wikipedia.org/wiki/Adam

Adam (arabiska: آدم) är den första profeten i islam. Han är den första människan som skapades av Allah. Det finns lite om Adam och Eva (Hawwaa حواء )i Koranen men man hänvisas till berättelserna om Adam och Eva i judendomen och kristendomen.

sv.wikipedia.org/wiki/Adam_%28islamisk_profet%29

• Thalis

Det finns ju många "svenska" namn som egentliga är judiska,och de flesta som har dessa namn har ingen anknytning till judendomen,så..................

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • Gabriella S

Som flera har skrivit, så har islam, judendomen och kristendomen en gemensam början. Så Adam finns i alla tre religionerna.

Sedan är det så, att många invandrare går ifrån hemlandets namn, och väljer interntationella namn som även är etablerade i Sverige. Men så behöver det alltså inte vara just här.

• Adella

HOs muslimer är det ADEM inte ADAM, men det låter väl likadant.
    Många förväxlar det.

• amisha

Adam på persiska betyder Människa och det uttalas precis som svenska uttalet.

Svar på tråden Kan Adam vara ett namn i muslimsk familj?