• Pyssilullan

Panik! Jag har visst fått värsta blåa ådrorna på mitt lår!! i v 35, vad är det?

UÄÄÄ!!!
    Jag känner mig så ful!!!
    Nu när ja duscha så får jag syn på världens strimlor av blåa blodkärl på mitt ena lår.

VAD ÄR DET och VARFÖR har jag fått så?
    Kommer de gå bort?
    Varför får man de, kan man undvika det?

Ser ju sååå fult ut, ser ut som en TANT!!!!!!!!!!!

• Svar på tråden Panik! Jag har visst fått värsta blåa ådrorna på mitt lår!! i v 35, vad är det?
  • mirakelmamma

Är de bubbliga så kan det vara åderbråck. Det fick jag när jag väntade vårt tredje. Jag hade stödstrumpbyxor resten av graviditen (jätte snyggt, not!) men de hjälpte och nu har åderbråcken gått tillbaka.

• punk

Eh, det är väl åderbråck?

Jag tror att det åtminstone till viss del kan gå tillbaka efter förlossningen, men det är inte säkert...

• Pyssilullan

Än så länge skiner det bara igenom massa blått i strimmor, inge bubbligt!
    Men med tanke på hur min mamma ser ut så äcklas jag för jag vill INTE att dom ska bli utåtstående.
    Då lär man väl börja sminka låren oxå

MEN hur hjälper stöd strumpbyxor då?
    Inte bara stöd strumpor då?

Usch, hjälp! De här var hemskt

• Mitt hjärta är hemma

Jag var helt blåspräcklig om magen häromdagen, hade en dag med molvärk, sammandragningar, bukhugg och (som vanligt) sjukt överaktiv bebbe i magen, men dagen efter försvann de. Dagen efterhade jag inte heller lika mycket sammandragningar och sådant.

• mirakelmamma

Stödstrumpbyxor går ju upp på låret och ända upp på magen. Stödet sitter runt benen och fötterna. Jag hade väldigt ont av min åderbrock eftersom jag hade i jumskarna så det var jätte skönt att ha hela strumpbyxor.

Om du behöver köpa så rekommenderar jag INTE mabs. De gick sönder hur fort som helst. De var dessutom otrevliga när jag påpekade deras dåliga kvalité.

• april79

Det är nog så kallade "spider webs" - alltså ytliga blodkärl som brustit... tyvärr. Dessa går aldrig bort av sig själv, men går att ta bort med laser bl a på privatkliniker. Dock brukar man få göra det flertalet gånger och sedan kan det komma fler så man kan aldrig garantera att de helt går bort. Jag har en hel del på mina lår :( tyvärr men har förstått att det är ärftligt för min mamma har det också. Som andra skriver här kan det vara bra att använda stödstrumpor så mycket som möjligt, för jag märker att mina har förvärrats eller blivit fler under graviditeten. Visst, det är lite trist, men man vänjer sig... det är ju ännu värre med bubbliga åderbråck. Tycker även att det blir aningen bättre på sommaren när man är solbränd. Hoppas detta kan vara till nån hjälp i vart fall!

• Castle

Är det inte vanliga bristningar då? I så fall bleknar de med tiden och blir mer silverglänsande. Men det brukar ta något år eller ett par kanske...

• Pyssilullan
    Castle skrev 2007-09-07 11:00:03 följande:
    Är det inte vanliga bristningar då? I så fall bleknar de med tiden och blir mer silverglänsande. Men det brukar ta något år eller ett par kanske...
    Nej Nej, det är ju på låren, syns att det är blodkärl.
    Har massor av bristningar på magen sen min förra graviditet och de här är något annat..
  • Castle

ok, ja då vet inte ja, men stödstrumpor låter väl som en bra idé som de andra skriver.

• sansv669

Jag har likadant på ena låret. Det är blodkärlen som brustit enligt barnmorskan. Jag har "binda" runt nu som jag köpt apoteket, efter rekommendation av barnmorskan.

Svar på tråden Panik! Jag har visst fått värsta blåa ådrorna på mitt lår!! i v 35, vad är det?