• Junipingla

Måla fönster?

Våra fönster i huset är nyinsatta av förra ägaren och är guldbruna.
    De ska målas vita invändigt men jag har verkligen noll kunskap och erfarenhet av att måla snickeri.

Hur går jag till väga? Tips på bra billig färg? Vad blir snyggast, vit eller bruten vit? Tips i såfall på recept? 0502-y?

Viktblogg: 56kilo.se -24.1 kg | Hus & Inredning: fullthus.se
  • Svar på tråden Måla fönster?
  • Sencha

Det första steget är att försöka klura ut vad de är målade med för typ av färg innan.

• Junipingla

Är det så? Varför är det viktigt? De ser ju typ lackbetsade ut.

Sencha skrev 2007-09-07 10:36:20 följande:
    Det första steget är att försöka klura ut vad de är målade med för typ av färg innan.
  • maha6305

En sak är säker, lackfärg (lösningsbaserad) flyter ut bättre än alla dessa vattenbaserade dito. Och en proffspensel är värd varenda krona.

Nästan ALLA väljer S-0502-Y och den har många namn som panelvit, fönstervit etc...
    Personligen har jag börjat måla med S-0500-N (alltså utan gulkomponent) Gulnar det gör det ändå på sikt ;)

Att måla bra handlar om att vara ganska snabb och köra långa tag. Arbeta in färgen bestämt med några drag och låt den sedan vara.
    Eftersom du skall måla över brunt så behövs MINST två strykningar kanske tre. Börja med något utspädd färg första vändan för inträngandets skull.
    Maskeringstejp släpper bäst om den dras bort innan färgen torkat.
    Mot glasytan kan du skrapa med en speciell rakbladshållare om det flutit ut lite färg (målar man utsidan av fönstret SKA det vara några mm färg på glaset)

Lycka till!

• Junipingla

Tack för bra info!
    Ska jag sandpappra innan?
    Ska det grundmålas med speciell färg eller jag använder samma?
    Är det alltså lackbaserad snickerifärg du rekommenderar?

maha6305 skrev 2007-09-07 10:47:04 följande:
    En sak är säker, lackfärg (lösningsbaserad) flyter ut bättre än alla dessa vattenbaserade dito. Och en proffspensel är värd varenda krona.Nästan ALLA väljer S-0502-Y och den har många namn som panelvit, fönstervit etc...Personligen har jag börjat måla med S-0500-N (alltså utan gulkomponent) Gulnar det gör det ändå på sikt ;)Att måla bra handlar om att vara ganska snabb och köra långa tag. Arbeta in färgen bestämt med några drag och låt den sedan vara.Eftersom du skall måla över brunt så behövs MINST två strykningar kanske tre. Börja med något utspädd färg första vändan för inträngandets skull.Maskeringstejp släpper bäst om den dras bort innan färgen torkat.Mot glasytan kan du skrapa med en speciell rakbladshållare om det flutit ut lite färg (målar man utsidan av fönstret SKA det vara några mm färg på glaset)Lycka till!
  • Junipingla

Är det en sådan här färg som skulle kunna fungera?
    www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Byggmax-se-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=CX5ISGKSnn1SR0EsBt86nJ260000EvYn6iwj&CatalogCategoryID=IqoKAaAzIcEAAAERCWsatFtR&JumpTo=OfferList

maha6305 skrev 2007-09-07 10:47:04 följande:
    En sak är säker, lackfärg (lösningsbaserad) flyter ut bättre än alla dessa vattenbaserade dito. Och en proffspensel är värd varenda krona.Nästan ALLA väljer S-0502-Y och den har många namn som panelvit, fönstervit etc...Personligen har jag börjat måla med S-0500-N (alltså utan gulkomponent) Gulnar det gör det ändå på sikt ;)Att måla bra handlar om att vara ganska snabb och köra långa tag. Arbeta in färgen bestämt med några drag och låt den sedan vara.Eftersom du skall måla över brunt så behövs MINST två strykningar kanske tre. Börja med något utspädd färg första vändan för inträngandets skull.Maskeringstejp släpper bäst om den dras bort innan färgen torkat.Mot glasytan kan du skrapa med en speciell rakbladshållare om det flutit ut lite färg (målar man utsidan av fönstret SKA det vara några mm färg på glaset)Lycka till!
  • maha6305

När det gäller målning BORDE det vara en vetenskap, men det präglas en del av tycke och smak så du kanske får andra åsikter än mina.

Är ytan jämn räcker målartvätt.
    Behöver du sandpappra och gör det över hela ytan får färgen fäste utan att målartvätta efteråt.

Akrylatemulsion har större molekyl/partikelstorlek än oljebaserade färger. Därav sämre inträngning.
    Det finns grundfärger som är vattenbaserade och sedan kan målas över med en olje/lackfärg, men jag tycker inte man skall använda en gryndfärg som tränger in sämre.

Som sagt det finns folk som tycker helt annorlunda.

Du svarade inte på den andre skribentens fråga om material? JAg antar att det är (behandlat) trä vi pratar om och inte plast eller aluminium???

• maha6305

Sencha har en poäng i att kolla vad det är för ytbehandling innan.
    Att välja samma typ kan minska risken för krackelering och släpp.

• Junipingla

Tack! Väldigt bra information jag får av dig maha6305!

Andre skribenten? Vem har frågat om material? Har jag missat något? :)

• Sessan 79

Ta reda på vad det är målat med för typ av färg innan!

Jag skulle måla om mina (brunbetsade/lackade eller vad det nu var ) fönster o tog vanlig, vattenbaserad vit färg o målade. Efter nån dag hade det bruna prgmentet trängt igenom den vita färgen! Det spelade ingen roll hur många gånger jag strök, det blev ändå brunt. Tänkte då att "om jag spacklar över så borde ju det ju inte tränga igenom"... Ha! Allt spackel bara krackelerade!

Åkte till färgaffären o fick hjälp... De tyckte nog jag var helt knäpp, ha ha
    Inte lätt o veta allt när man inte är så haj på målning ju...

• Junipingla

Usch vilken osis!
    Vilken färg skulle du tagit från början då?

Sessan 79 skrev 2007-09-07 17:56:57 följande:
    Ta reda på vad det är målat med för typ av färg innan!Jag skulle måla om mina (brunbetsade/lackade eller vad det nu var) fönster o tog vanlig, vattenbaserad vit färg o målade. Efter nån dag hade det bruna prgmentet trängt igenom den vita färgen! Det spelade ingen roll hur många gånger jag strök, det blev ändå brunt. Tänkte då att "om jag spacklar över så borde ju det ju inte tränga igenom"... Ha! Allt spackel bara krackelerade!Åkte till färgaffären o fick hjälp... De tyckte nog jag var helt knäpp, ha haInte lätt o veta allt när man inte är så haj på målning ju...
  • Sessan 79

Tydligen nån slags oljefärg eftersom fönstren var målade med det Annars tränger det tydligen igenom.
    Ja ja, alltid lär man sig nåt nytt

Svar på tråden Måla fönster?