• Anonym (TS)

Ni med depressions/ångestdiagnos - är ni trötta jämt?

Jag har sedan lång tid hel sjukersättning pga depressions/tvångssyndrom/stresskänslighet. Har en 2-årig son och sambo. Äter Sertralin. Sonen går dagis 15 timmar per vecka.

Problemet är att jag jämt är så trött! Jag är så jäkla trött på mig själv nu; aldrig en dag att jag känner mig pigg utan det känns som att det fattas sömn JÄMT!

Min psykolog är så oförstående tycker jag, för när jag berättar att jag är väldigt trött och reagerar ovanligt mycket på en stressig dag, tex när det kommer något oväntat emellan som stör min vanliga dagsrutin (kan få mig helt ur slag) så säger hon bara typ att "ja men så skulle ju vem som helst känna"  . Hon förstår inte hur trött jag verkligen är, och NEJ - jag tror definitivt inte alls att alla är så här trötta för då skulle de omöjligen orka arbeta och sköta familj.

Jag är som sagt så jäkla trött på att jämt vara TRÖTT!

Ni andra som har liknande diagnoser; hur känner ni er? Är ni så trötta? Varför blir man så trött? 

Kan tillägga att jag somnar på stört när som helst på dagen bara jag lägger mig ner en stund och vilar!

• Svar på tråden Ni med depressions/ångestdiagnos - är ni trötta jämt?
  • Anonym (TS)

Ingen som känner som jag tydligen?  Kan ni bara svara hur ni känner då?

• Anonym

jag känner igen mej. Jag är alltid trött orkar ingenting. Men kan heller inte somna på nätterna, ligger och vrider och vänder i sängen pga att jag tänker/stressar upp mej på allt när jag ska sova.

• Anonym (Jodå!)

Man ÄR väldigt trött när man är deprimerad. Tycker det är en konstig psykolog som inte förstår det. Man har inte samma energi som normalt fungerande personer, inget konstigt i det, då skulle man inte vara deprimerad.
    Kan vara att du och din psykolog inte riktigt förstår varandra, inte alltid det klickar. Kan du inte prova att byta? Sånt är vanligare än man tror. Det är ju så viktigt att man litar på och känner sig förstådd av den man pratar med när man mår som du.

Jag vet, har varit där.

• Anonym (!)

Om man äter antidepressiva tabletter så blir man lätt trött och har svårt att sova, jag sov 3-4 timmar per natt när jag åt mina, så dagarna var ju helt förstörda, fanns inget att göra för jag var för trött, när jag slutade med dom så blev det mycket bättre, men det är ju inte alla som kan det, tyvärr.

Om det inte blir bättre så tycker jag att du ska fråga efter en ny psykolog, det är kanske jobbigt i början, att bygga upp förtroende och allt detta, mne det kanske blir bättre i längden.

Håller tummarna för dig.

• Love4cats

Jag hade en längre utmattningsdepression tidigare och var ofta trött och vilade mycket. Till en början drygt 6 månader åt jag Seroxat och ångestdämpande vilket hjälpte mig att få balans. Jag valde sen att avbryta medicineringen då jag blev för avtrubbad. Antar i efterhand att jag började bli frisk helt enkelt och återfått balansen psykiskt för efter det skuttade jag på i egen takt och arbetade mig upp till heltid, fick mer lust och ork att göra saker hemma, tog tag i studier osv och kände att allt bara flöt på.

Så visst! Man blir oerhört trött av att vara deprimerad. Det krävs mycket kraft till att läka, tankarna kanske går på högvarv för de flesta och det är mycket komma underfund med och få ut ur systemet för att sakta pussla ihop allt igen.

Håller tummarna.

Jag är så tacksam över min familj
  • Anonym (..........)

Depression, ångest, sertralin

Och trött jämt jämt jämt

• Anonym (TS)

Jag är inte direkt deprimerad för tillfället, utan det är mer ångest, oro samt stresskänslighet - och jag är sjukt trött!! Jag kan också koppla ihop tröttheten med ovannämnda symptom, för man går ju i ett spänningstillstånd mer eller mindre hela tiden. Blir så ledsen på min psykolog som försöker "naturligt-förklara" min trötthet

• Anonym

jo jag är trött
    men självklart går det att inbilla sig att man är trött oxå, kan hjärnan framkalla panikångest så kan den framkalla trötthet.

Det enda tipset jag har är att aldrig ge vika för tröttheten på nått sätt.

• Anonym (bulimi)

Jag är trött hela tiden, kan knappt hålla mig vaken ibland.
    Är deprimerad och har ångest/panikångest...

• Anonym (..........)

Jag blir mycket mindre trött när jag gör något. Sitter jag hemma blir jag supertrött av att då sitta, titta på tv eller vid datorn. Det är direkt när jag sätter mig ner.

• Verkligen

Jag är väldigt trött.. Men dumt nog så har jag svårt att soman ändå.. men somnar jag så sover jag lätt 12 timmar.. Jag orkar inte med att göra så mycket pga tröttheten, och kan sällan åka bort, eller vara hemifrån länge.. Skittrist..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Anonym (SSRI)

En på vårt gym tog cipralex, också det SSRI preparat men han var tvungen och sluta för han klarade inte av dagen för han blev för trött. Det blev bara värre och värre.
    SSRI har den effekten, sömnkvaliteten kan försämras ordentligt så man sover aldrig riktigt som man skall och blir därför supertrött

• Anonym (TS)
    Anonym (SSRI) skrev 2007-09-08 01:23:15 följande:
    En på vårt gym tog cipralex, också det SSRI preparat men han var tvungen och sluta för han klarade inte av dagen för han blev för trött. Det blev bara värre och värre.SSRI har den effekten, sömnkvaliteten kan försämras ordentligt så man sover aldrig riktigt som man skall och blir därför supertrött

Jag är alltid så trött att jag somnar inom en minut när jag går och lägger mig för natten och sedan kan jag somna lika snabbt när som helst på dagen jag går och lägger mig och vilar!  ....och är lika trött iallafall!

Men du menar att själva kvaliteten på sömnen försämras? Det låter intressant. Kanske ska tala med min läkare om detta!

• Anonym (TS)

Har varit inne på Fass och läst om mina tabletter; Sertralin Teva. Där står faktiskt att en vanlig biverkan är sömnighet och att t o m reaktionsförmågan kan sänkas!

Läser jag om Zoloft så står sömnighet inte bland de vanligaste biverkningarna, och inget om att reaktionsförmågan kan sänkas.

För er som inte vet kan jag säga att Zoloft och Sertralin ska vara exakt samma innehåll, bara det att Sertralin är billigare!

Men hur 17 kan då biverkningarna skilja åt så fruktansvärt!? Kan säga att jag åt Zoloft förut och upplevde då aldrig sådan här trötthet, detta är något utöver det vanliga!  

Nej, måndag morgon är det jag som ringer min läkare angående detta! Det kan ju inte alls vara samma verkan på dessa två preparat!

• Anonym

Depression, panikångestattacker o jäääämt trött.. så trött, så trött. Inget hjälper.. varken att sova för mycket eller för lite. Det enda är nog att ta sig ur depressionen. :( Är så trött att det känns som att jag ska svimma ibland, eller bara falla ihop o somna.

• silhuett

För et år sen när jag var i en djup depression var jag också extremt trött jämt. var tvungen att sova 12 timmar per dygn, annars var jag så trött att jag var gråtfärdig resten av dagen..
    Klarade inte av att min nyfödda vaknade 2-3 ggr/natt, var helt borta av trötthet och grät hela tiden
    Orkade inte gå på promenader, kände mig svimfärdig efterråt.

Sertralin kan dock ha trötthet som biverkning, så kanske bidrar det till din trötthet?
    Jag har börjat känna mig piggare ju bättre jag har mått, men är fortfarande ganska trött av mig. Dock inte alls som då!

• silhuett

Anonym (TS) skrev 2007-09-08 11:03:38 följande:

Men du menar att själva kvaliteten på sömnen försämras? Det låter intressant. Kanske ska tala med min läkare om detta!
    Själv fick jag jättemycket drömmar av sertralin, så jag kände mig aldrig utvilad.. Det är tydligen en förekommande biverkning.
Svar på tråden Ni med depressions/ångestdiagnos - är ni trötta jämt?