• Anonym

Delgivning från kronofogden, vad händer?

Sambons bror har fått en delgivning från kronofogden, som han skulle skriva under och skicka tillbaka. Han har ingen aning om vad som händer näst, eller vad det innebär, men vill heller inte ringa och fråga. Kan nån vara snäll att förklara för mig? Har han fått betalningsanmärkning nu, eller vad händer?

• Svar på tråden Delgivning från kronofogden, vad händer?
  • Hemliga 72an

Han har fått betalningsanmärkning och det kan även gå till utmätning.

• Anonym

Tack för snabbt svar! Då kan jag föra det vidare till honom!

• Anonym (1975)

Bara för att han har fått en delgivning innebär INTE detta att han har fått en anmärkning. Kvittot ska han skicka in som en kvittens på att han har tagit emot brevet från fogden. Betalar han in skulden till fogden direkt( brukar vara inom en vecka eller så) så händer ingenting, men om det dröjer längre så kommer fogden att ta beslut på ärendet om huruvida det kommer ske en utmätning av lön eller tillgångar.

Jag tycker din kille ska ringa till fogden och prata med dem och få det hela förklarat ör sig. De är inga ortevliga idioter som hatar en bara för att man har hamnat där utan hjälper till så gott de kan inom de ramar de har att gå igenom.

Lycka till!!!

• Anonym (KK)

Nästan....
    Om han skickar in kvittot, betyder det att han emottagit brevet, och då tar de vidare beslut om utslag.... men om han tar kontakt med fodringsägare- dvs de som har skickat in det till kalle och kommer överens att betala direkt el. liknande OM de kan återkalla skulden från "kalle" Att göra så är ENDA sättet att slippa "pricken" Skickar man in delg.kvittot är pricken där! (om inte detta är första gången han har varit aktuell hos "kalle"- då kan de gömma den pricken om betalning kommer in påengång)Däremot om han inte skickar in kvittot och inte får skulden tillbakadragen- då blir det problem.

Blev lite långt det här kanske- sorry, men jag är säker...

• Anonym

Oki... är så krångligt allt sånt där! Tror sambon får säga åt sin bror att ringa dem och höra vad han kan göra... Som sagt, de är inte farliga!

• Anonym (KK)

Ett tips bara, De kommer att säga åt honom att skriva under delgivningen! Innan han ringer dem, tycker jag att han kan ringa de som han är skyldig pengar, och höra om de kan återkalla skulden på ngt sätt!! Han kan ju alltid ringa "kalle" efter....

• Anonym

Oki! Tack för tipset!

Anonym (KK) skrev 2007-09-08 20:57:43 följande:

Ett tips bara, De kommer att säga åt honom att skriva under delgivningen! Innan han ringer dem, tycker jag att han kan ringa de som han är skyldig pengar, och höra om de kan återkalla skulden på ngt sätt!! Han kan ju alltid ringa "kalle" efter....
  • Anonym (rik)

skriver han inte under det delgivningsbrev som kommit hem till honom så skickar dom folk från kronofogden som kommer hem till honom eller till hans arbete så får han skriva under pappret på plats. Kan ju vara lite pinsamt.

• Anonym (vet)

Bara för att han har fått brevet så får han inte en prick man har två veckor på dig att betala efter man fått det eller kontakta dom för en avbetalnings plan vissar man intresse får är dom snäll tillbaka

• Anonym

Be honom ringa inkassoföretaget som han har fått brev ifrån innan det gick till kronofogden och be om en avbetalningsplan.
    Då klarar han sig utan betalningsanmärkning!

• Anonym

Jag har tre betalningsanmärkningar och ingen verkar bry sig ett dugg. När jag lånade till mitt hus så nämdes det bara som hastigast.

Svar på tråden Delgivning från kronofogden, vad händer?