• Victors mamma

Ersättning från SmåA? Fattig!!

Jag har precis startat eget, och kan alltså inte ta ut någon lön ännu. Jag är alltså helt pank. Jag har gått med i SmåFöretagarnas a-kassa från och med den 1 sep, blivit överflyttad från kommunals a-kassa som jag varit med i flera år. Jag hade fast anställning innan jag pluggade och öppnade eget (för 1 år sedan). Har jag rätt till ersättning från SmåA? Någon som varit i liknande situation?
    Jag är helt pank, och tycker jag borde få någon ersättning eftersom jag varit med i kommunal och haft fast anställning innan. Ser ingen poäng alls i att betala så mkt pengar för att vara med i a-kassan, om man se inte får ersättning när man väl behöver det.

• Svar på tråden Ersättning från SmåA? Fattig!!
  • ermik

men du driver ju eget företag? då är du ju inte arbetslös.

varför skulle du få pengar då?

starta eget bidrag från arbetsförmedlingen?

Lotus26 skrev 2007-09-07 11:40:35 följande:
    Jag har precis startat eget, och kan alltså inte ta ut någon lön ännu. Jag är alltså helt pank. Jag har gått med i SmåFöretagarnas a-kassa från och med den 1 sep, blivit överflyttad från kommunals a-kassa som jag varit med i flera år. Jag hade fast anställning innan jag pluggade och öppnade eget (för 1 år sedan). Har jag rätt till ersättning från SmåA? Någon som varit i liknande situation?Jag är helt pank, och tycker jag borde få någon ersättning eftersom jag varit med i kommunal och haft fast anställning innan. Ser ingen poäng alls i att betala så mkt pengar för att vara med i a-kassan, om man se inte får ersättning när man väl behöver det.
  • Beloved

Nej du har inte rätt till att få pengar eftersom du jobbar (bygger upp ett nystartat företag).

Gjorde du inte en beräkning på detta innan du startade företag?

• Victors mamma

Min sambo är heltidsanställd, så vi räknade på det och tänkte att vi klarar oss i några månader på enbart hans inkomst. Men det är tufft! Jag tänkte bara om man hade rätt att stämpla upp till heltid...Eftersom det är Företagarnas A-kassa. Starta eget bidrag finns väl inte längre? Och för att få det innan så fick man lov att ha varit långtidsarbetslös.
    Men, det är väl bara att hoppas att det vänder snart så man får mer jobb och tjänar mer pengar.

• Beloved

Ring dem och fråga osäker på om du får stämpla upp eller inte.
    Finns ju bidrag att söka såvida du platsar in på de kategorier som finns.

Vanligt är ju att man räknat på vad man behöver låna för att starta upp ett företag och i de pengarna även räknar in att man ex behöver ta ut 8000 varje månad etc..

• Victors mamma

Ah ok, tack!
    Har inte fått tag i dem, men ska ringa och fråga.

• sommartorpet

Arbetslös är du inte så länge du har företaget aktivt. Att man inte har kunder hela tiden är något som man som företagare kalkylerar med. Är man beroende av en stadig inkomst så är inte livet som företagare det rätta, såvida du inte köper ett gamalt bolag med innarbetad och stadig kundkrets och pengar i kassan till dåliga tider.
    En gång under företagets levnad har du rätt att lägga det i malpåse och få A-kassa. Kravet är ju då naturligtvis att du helt slutar med verksamheten, lämnar tillbaka din F-skattsedel så att du garanterat inte kan göra något i bolaget. Men regeln om vilande innebär att man numera inte behöver likvidera bolaget och sälja lager och inventarier utan det kan du behålla men får alltså inte göra något med dem.

• Victors mamma

jaha, nej jag vill ju inte lägga det vilande när jag nätt och gämt dragit igång. jag vill ju få igång mitt företag så att jag kan försörja mig på det i framtiden. Det är bara nu i början som det är segt och jag inte får in så mycket pengar. Tänkte som sagt bara om man hade rätt att stämpla upp de timmar som man inte jobbar, nu i uppstartningsskedet.

• sommartorpet
    Lotus26 skrev 2007-09-08 12:51:37 följande:
    Tänkte som sagt bara om man hade rätt att stämpla upp de timmar som man inte jobbar, nu i uppstartningsskedet.
    Menar du verkligen de timmar du inte arbetar, menar du inte de timmar du inte får betalt för. Jagt har nämligen aldrig varit med om någon nystartad företagare som jobbat mindre än 40 timmar i veckan, oftast blir det ju snarare 50-70 timmar en normalvecka.
Svar på tråden Ersättning från SmåA? Fattig!!