• Trillan76

Vägra öppna munnen hos tandläkaren....??? Hjälp!!

Ok så här är det. i somras upptäckte jag att vår dotter som är snart 4 år hade ett hål i tanden. Vi ringde direkt och fick en tid. När vi kom dit så var det precis att hon öppna munnen så att tandläkaren kunde konstatera att det var ett hål. Fick en ny tid. Då var hennes pappa med. Dom borrade i tanden och det gick väl hyfsat.. Men när dom skulle göra det sista oc fylla i tanden vägrade hon öppna munnen. Fick en ny tid idag, 2 veckor efter. Idag var jag hennes mamma med. Hon öppna inte ens munnen för att säga hej. Vi satt ca 40 minuter i stolen och hon vägrade. Mutade med allt. Hotade t.o.m med många saker. Men det slutade med att vi fick gå därifrån. Utan att ha lagat tanden! Vad ska vi göra? Tycker hon är stor nog till att förstå att hon måste. Som mamma känner man sig helt kass. Jag var så arg att jag nästan kunde spricka när vi gick därifrån.
    Så nu är det INGET godis, INGEN läsk inga kuligheter på länge för hennes del. Är det någon som har tips?! (ska ej ge lugnande eftersom hon inte är helt hysterisk och biter osv... ska bara försöka om och om igen.... )

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Vägra öppna munnen hos tandläkaren....??? Hjälp!!
  • blackangel

Min son var inte hysterisk eller bet någon heller, men fick lugnade dels för att det skulle gå lugnt till och dels att han inte skulle minnas något dåligt från tandläkaren.
    De är fortfarande små när de är 4-5 år och man kan inte begära för mycket av dom vid lagningar hos tandläkare mm.

Vet inte vad jag kan tipsa om förutom lugnande som funkade jättesmidigt för min son...

• Trillan76

Vill oxå ge lugnande nu eftersom vi varit där 3 gånger och det fortfarande inte är lagat. Undrar varför just hennes tandläkare ska vara svår Hade nog varit bäst fick Linnea att få hjälp med detta.

• Kitsune

Kan nog vara bra att få lugnande... jag fick dra ut en massa tänder när jag var liten och tycker fortfarande att det är hemskt obehagligt med tandläkare!

• blackangel
    Trillan76 skrev 2007-09-07 12:12:46 följande:
    Vill oxå ge lugnande nu eftersom vi varit där 3 gånger och det fortfarande inte är lagat. Undrar varför just hennes tandläkare ska vara svår Hade nog varit bäst fick Linnea att få hjälp med detta.
    Aha...Är det tandläkaren som inte vill ge lugnande?? Trodde det var du som ville undvika det...

Kan du byta tandläkare eller säga att du kräver det? Låter inte bra att tandläkaren inte vill hjälpa till. Man vill ju inte att barnen ska få tandläkarskräck....
  • Trillan76

ja vill att hålet blir lagat med eller utan lugnande. eftersom vi nu försökt några gånger tycker jag att dom borde hjälpa oss. men vi blev hemskickade och ska öva mer med henne!!! det är ingen bra lösnning... hon kommer inte att öppna munnen nästa gång heller tror jag... det jobbiga är att jag är så besviken på henne och situationen...

• blackangel

Var inte besviken på henne... Var besviken på tandläkaren istället som inte erbjuder mer hjälp. Hon är bara 4 år, och inte ens det om jag läste rätt i din ts.
    Man kan inte begära för mycket när de är så små. Kanske gjorde det ont eller hon tyckte det var obehagligt sist? Det är inte så kul när de gräver i munnen på en, och speciellt inte när de ska borra och även om man får bedövning som gör lite ont innan.

• Söderböna

Jag gillar inte heller att gå till tandläkaren

Har ni läst Emma-boken om när hon går till tandläkaren? Vi läste den ofta innan pluttan gick på tre års kollen. Då kände hon sig förberedd på vad som skulle hända.

• Miew

Jag var hos tandläkarn när jag var 2 och jag tyckte att han var läskig så jag ville inte öppna munnen, men till slut så gjorde jag det och så råkade han göra illa mig på nått sätt och jag biter honom så hårt att han än idag har ett ärr på fingret. Det hela resulterar i att jag får panik bara jag tänker på att gå till tandläkaren. Så även om inte är hysterisk nu så kan bli. Jag hade kanske inte reagerat så om jag fått lite lugnande.

• Majsan70

När min son var 5 år fick han laga ett litet hål i en tand. ( det enda i hans liv so far)
    Tandläkaren röt till direkt när sonen började krångla och vips satt han på plats o kunde inse att det inte alls var farligt.

Tandläkaren bad mig om ursäkt för att han gjort som han gjorde men förklarade att börjar man dalta i det läget så bekräftar man att det är nåt farligt för barnet som får vatten på sitt hjul osvosv.

Sonen har alltid haft lätt att gå till tandläkaren efter detta o säger i dag att han är tacksam för att tandläkaren gjorde som han gjorde.

Så hur förskräckt jag än blev den gången så har jag insett nyttan i det hela.

• Lishon

Förbered henne noga dagarna innan. Förklara varför manr måste göra detta. Säg att om hon är väldigt duktig och öppna munnen så får hon köpa nåt i leksaksaffären. Mutning är tillåtet i dessa fall tycker jag. Annars så är det väl bara lugnande som gäller.

• Cocarola

Fråga om det finns en annan tandläkare som är fena på barn. Det kan göra hela skillnaden.

• lillronya

Vi har haft samma problem som ni.
    Vi fick ge dottern lugnande för att laga det som var akut. I ert fall det där hålet som måste fyllas.
    Sen har hon gått till tandhygienist en gång i månaden och sen lite mer sällan med tiden. Nu en gång var tredje månad. Detta för att vänja sej vid miljön och att någon är i hennes mun och håller på.
    Vid dessa besök har de tittat på tänderna använt nån "borr" och så just för att vänja henne.
    Hon har nu två år senare lagat hål utan lugnande och mått toppen både innan, under och efter besöket.

• lillronya

Glömde... En annan av mina döttrar fick byta tandläkare för att det skulle fungera. Kombinationen rädd unge och mesig tandläkare gick inte.

• lillsmurfen

Men det gjorde kanske ont när dom borrade och höll på? Inte så konstigt att hon inte vill öppna munnen då. Hon är väl rädd att det ska göra mer ont. Minns än idag när jag lagade mitt första hål och det utan bedövning, jag var kanske 5 eller så minns inte min ålder, men sen den dan har inte en tandläkare ens varit i närheten av min mun med en borr utan bedövning! JAg är 33 idag (men om nån frågar är jag naturligtvis 25 ) och det sitter i än idag. Se till att tösen får vad hon behöver (lugnande eller vad det nu kan vara) för att få sin tand lagad och hoppas att hon inte får tandläkarskräck för resten av livet.

• Ciliaja

jag va livrädd för tandläkaren och öppnade inte munnen heller..hade dock inga problem med mina tänder men ändå..jag höll på så tills jag va typ 10 fick för mig då och då att vägra ibland gjorde jag de om jag kunde lita på tandläkaren jag ville helst ha en tjej och fick det sen. Nu är jag mer rädd för doktorn än tandläkaren.. kanske kommer de sen? öva hemma å lek tandläkare eller nått men begär verkligen inte för mkt av henne hon e ju fortfarande liten, jag skule känna mig jätteledsen om mina föräldrar hotat mig..jag förstår ju att ni gör de för hennes bästa men de är inte kul å vara barn i en sån situation!

• Ciliaja

Men de är ju bra med det att ingen läsk å godis måste jag tilläga, bra stt att få henna att förstå tror jag :) Kämpa på du verkr inte som en kass mamma!

• alexgumman

Varit till tandläkaren 3 gånger utan att gossen öppnat munnen. 4:e gången gick vi till en tandsköterska som är jättebra med barn och då gapade han så hon fick räkna tänderna i alla fall. Nästa gång skulle hon räkna med en "räknepinne". Han fick en liten leksak och en tandborste. Sen var han mallig över hur duktig han varit och ville dit igen. =)

Svar på tråden Vägra öppna munnen hos tandläkaren....??? Hjälp!!