• Twinkle Little Star

Hunden kräks på morgonen...?

Någon som varit med om att hunden kräks på morgonen? Vår hund har gjort det några dagar nu men verkar inte det minsta sjuk för övrigt, i stället verkar det som att hon blir så uppstressad inför att hon snart ska få mat att det blir "för mycket" - också lägger hon en spya i stället... Kan det vara så och känner någon igen sig?

Det är ju inte alls skoj + att hon lyckats välja vår nya matta som kräkställe 2 dagar nu...

• Svar på tråden Hunden kräks på morgonen...?
  • Vårsolen

våran gjorde så efter en pencellinkur, mådde toppen i övrigt, i vårat fall rekomenderade veterinären att komplettera med  a-fil till hundens mage

• Twinkle Little Star

Hm... blir nog att köpa det då och hoppas på att det går över...

• Hallonpajen

spyr hon galla? De kan göra det ibland när magen är tom på morgonen. Prova att ge ett kex när hon vaknar så hon får lite i magen. Precis som gravida!

• DenDär

Min ena gjorde så när jag hade bytat foder. Tydligtn tålde han inte det och spydde galla (gult slem) närhelst på dygnet men främst innan det var matdags.

Jag bytte från ett dyrare foder till ett billigare vilket jag ångrar (vill INTE ha en debatt om dyrare är bättre än biligare men så var det i mitt fall).

Det behöver inte vara du som bytt foder, kolla så dom inte ändrat i innehållsförteckningen.

Min andra hund kan spy upp det han just druckit när han är för uppspelt. tex om han sprungit eller lekt och dricker snabbt och mycket kan det komma upp en ordentlig pöl.

Ändra det sig inte så får du ringa vet. Var noga med så hon/han inte förlorar en massa vätska i och med spyan. Är det en valp eller en gammal hund är det viktigare att tänka på. Får han mat med för långt mellanrum? Testa även att avdramatisera måltiderna så han inte kan stressa upp sig.

Lycka till....

• Twinkle Little Star

Nja, det är inte riktigt galla utan verkar vara lite matrester (smuligt ni vet). Hon har ju kräkts innan vi hunnit ge henne mat (och då gör vi det ändå när vi klätt på oss men hon hinner kräkas innan vi hinner ned för trappan) och sedan äter hon med glupande aptit och vi har vatten i fodret.

Vad knepigt - men jag ska kika på innehållsförteckningen, det har jag inte ens tänkt på!

Tack för tipsen!

(Om någon vet hur man rengör en matta på bästa sätt får ni gärna tipsa om det med ).

• dec06

Min Dalmatin gör så i perioder....spyr några dagar i rad innan frukost. Sen slutar hon helt plötsligt å sen kan det börja igen....tror bara att hon är dunderhungrig eller nåt sånt...haha! Vet inte, men hon är nu 6 år å mår prima så det är väl bara nåt hon behöver få upp ur magen

• DenDär

Nåt annat jag kommit på: hur är hon innan hon ska löpa? Eller efter? Jag har hanar själv så jag vet inte exakt hur tikar fungerar men det jag förstått från kompisar som har tikar är att vissa kan bete sig mycket konstigt runt löpet.

Gå till veterinären om det fortsätter en längre tid eller om du märker att hon går ner i vikt eller blir almänt dålig.

• sigana

Gastrit (magkatarr) yttrar sig ofta i kräkningar på tom mage, oftast då ju morgontid.
    Testa att ge mat 3 ggr dag, sista målet strax innan läggdax och sen mat precis när ni går upp. Blir det inte bättre, kontakta veterinär. Det finns medicin som hjälper, tex motsvarande pepcid osv

• Twinkle Little Star

Tack igen, nu har hon inte kräkts i går morse eller i morse så förhoppningsvis var det bara tillfälligt. Ska dock återkomma till den här tråden om det händer igen, bra tips och förslag ni kom med.

• Enkiteng

Är ganska vanligt att hundar kräks på morgonen, precis som Hallonpaj skrev kan man ge kex eller ngt direkt man går upp så de får något i magen. Enkelt att testa till att börja med, i alla fall.

• Twinkle Little Star

Ja, problemet har varit att hon hunnit kräkas innan vi ens hunnit ned för trappan - och då har vi ju inte heller hunnit ge henne något. Hon sover nämligen till hon hör oss kliva upp på övervåningen, och då stiger hon upp och kräks.

• Twinkle Little Star

Nej, då är det nog jungfrufödsel i så fall!

• Trossens mamma

Mamma hade en schäfer då hon levde som hade känslig mage å han kunde spy om han inte fick mat i tid typ på morgonen just. han va alltid sån som måste ha viss rutin.

Mamma till Lova och Alvin
Svar på tråden Hunden kräks på morgonen...?