Ugnsfalukorv
hur gör ni? Vill ha lite variation
hur gör ni? Vill ha lite variation
oftast har jag lite lök å svamp brevid, sen lite senap, ketchup chilisås på och lite riven ost
äpple týcker jag kan vara gott till
Skär skåror i korven, men inte ända igenom. Bred lite senap i skårorna. Lägg korven i ugnssäker form. Skär lök och äpple i skivor och fördela i skårorna. Strö riven ost över korven.
Häll lite buljong blandat med tomatpuré i botten på formen.
Grädda korven i ugnen ca 20 minuter i 200 grader. Ös korven ibland med buljongen. Servera med hemlagad potatismos.
Variant är att ha katrinplommon och äpple i korven, strö ost över
Eller att man skär skivor av osten och har i skårorna
Eller skivor av ost och äpple i varannan skåra
Eller att man skär skåran på längden istället och efter att man smetat senap i skåran så fyller man med paprika och bostongurka och har lite riven ost ovanpå.
Eller att man fyller med fetaost, lök, oliver och tomater. Häll över lite av oljan från de soltorkade tomaterna.
Eller att man skär korven helt i skivor. Lägger skivorna omlott i en form och häller krossade tomater runtom. Blanda ströbröd, persilja, rosmarin, vitlök och olja. Fördela blandningen över korven och strö över ost. Gratinera i mitten av ugnen, 15-20 minuter.
Jag brukar dock oftast göra det här. Receptet är från Ica och beräknat för fyra portioner
Korvstubbar med tomat och svamp
550 g falukorv, max 7%
1 förpackning (500 g) krossade tomater med basilika
200 g champinjoner
2 dl riven ost, max 17%
2 krm salt
1 krm peppar
Gör så här
1. Skär korven i ca 3 cm breda bitar.Ställ bitarna i en ugnssäker form.
2. Häll tomatkrosset runt korven.
3. Ansa och finhacka champinjonerna. Blanda champinjonerna med ost, salt och peppar. Fördela hacket på korvstubbarna.
4. Tillaga mitt i ugnen i 225°C, ca 15 minuter.
Istället för krossade tomater med basilika så brukar jag ta krossade tomater med chilismak och smaksätta med tex basilika eller annan örtkrydda, samt vitlök. Samt att jag även brukar sätta stubbar av squash bland korven.
serveras till hemlagad potatismos eller pasta
1 bit falukorv, ca 400 g
2 paprikor i olika färger
2 1/2 dl Kelda italiensk tomatsås
2 dl Arla Köket riven ost gratäng
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skär djupa skåror i korven, lägg den i en ugnssäker form. Dela paprikorna och ta bort kärnorna. Skär dem i stora bitar. Lägg en paprikabit i varje skåra och resterande runt korven i formen. Häll i såsen bredvid korven och strö över osten. Stek i mitten av ugnen ca 20 min. Servera med kokt pasta.
Supergott!!!! Jag lovar .
brukar hacka lite lök.... linda in korven i bacon och lägga till ite svamp runt korven med...
Eller så kan man göra min falukorv surprise som jag har döpt den till. Köp en färdig pastasås, jag köpte en med parmesan i som var jättegod, och häll den i en gratängform. Lägg i den skårade falukorven och tryck ner halva ananasringar i skårorna. Lägg potatismos runt falukorven och strö över (rikligt) parmesan eller ngn annan ost. Lägg eventuellt lite champinjoner och majs runtomkring och gratinera i mitten av ugnen på runt 200-225 grader tills osten ser fin ut.