Anonym (anna) skrev 2007-09-07 18:53:33 följande:
ja, som rubriken: när gjorde ni er första gynekologiska undersökning? i vilken sammanhang, typ inför preventivmedel, cellprov etc.varför jag undrar är att jag blivit kallad till gynekologisk cellprovsprovtagning och det kommer bli första gången jag går till en gynekolog/barnmorska...jag undrar om det är ovanligt att man inte gjort en undersökning när man är 23 år?
Välkommen i klubben! =)
Jo det är ovanligt mina polare såg mig som ett miffo pga av det och andra om de fick höra att jag aldrig varit. Tror jag var 23 och då var det pga akuta smärtor trodligen vattenfylld systa som sprack.
Jag har ännu inte gått på cellprovningen tror jag blev kallad första gången när jag var 21 men har inte vågat, nu har jag blivit lite mera luttrad och får jag en kallelse så har jag bästämt mig för att gå!
Det är ovanligt men vadå strunta i det absolut inget att skämmas för, ta med någon som stöd så känns det bättre jag grät för att jag var nervös och skämmdes tror att det är bäst att gå när man är yngre första gången så att man vänjer sig men, är du blyg och vill ha en kvinna så säg till det har man rätt att göra och få..
Lycka till!