• felician

Gluten i havregryn?

Finns det gluten i havregryn.
    Jag försöker komma på en bra tårta att göra till ett födelsedagskalas där det kommer en gäst som har glutenallergi och hittade detta på schwarzwaldtårta:
    Ingredienser
    2 dl ca 70 g havregryn
    50 g smör
    1½ dl socker
    1 msk maizena
    1 tsk bakpulver
    1 ägg

FYLLNING:
    5 dl mellan- eller vispgrädde
    1 msk vaniljsocker

GARNERING:
    150 g mörk blockchoklad

Funkar det?

• Svar på tråden Gluten i havregryn?
  • Diddelido

Det är inte gluten i havregryn, men de vanliga man köper i affär är inte förpackade i säker miljö, och kan innehålla spår. Kolla på allergihyllan, där ska det finnas sånna som är förpackade i skyddad miljö.

• Suri

Hittade detta på info sida om glutenallergi, så det går nog bra om du köper specialhavre som Didelido säger.

Varför ska jag äta havre?
    Det finns många fördelar med att komplettera den glutenfria kosten med havre:

• Näringsmässiga vinster. Havre innehåller järn, zink, magnesium, fosfor samt vitaminerna tiamin och niacin. • Brödet blir godare, saftigare och mer hållbart. • Fiberintaget ökar, och därmed också mättnadskänslan. • Havre är kolesterolsänkande.
    På FL är man själv, men aldrig ensam
  • felician

Det låter ju bra. Tack för hjälpen.

• wildrose71

Bara ett litet men...alla glutenintoleranta äter inte havre. Jag är en av dem eftersom min mage inte klarar av det. Bara något att tänka på. Det bästa är alltid att ringa den intolerante personen och fråga :)

• Smurfan 81

Jag hade inte bjudit en person med glutenintolerans på något med havre i!

Glutenfri kost

Produkter som innehåller vete, råg, korn och havre utesluts helt i den glutenfria kosten. Som ersättning väljs glutenfria produkter, baserade på till exempel spannmål som reducerats på gluten, t ex vetestärkelse, och naturligt glutenfria produkter baserade på ris, hirs, majs eller bovete.

De som har celiaki kan efter samråd med den behandlande läkaren på försök introducera havre i kosten (se ovan). Denna havre bör vara kontrollerad så att den inte innehåller förorening av vete, råg eller korn.

• abnocto

Idag säger man att gluten inte finns i råg, korn och vete. Havre är så "nytt" så där säger man att man bör konsultera sin läkare, därför har inte alla börjat med havre. Men man bör alltid fråga en bekant så att man inte använder havre innan de själva provat det och om de använder annat än "ren" havre för många använder havre från de stora tillverkarna.

• tindistar

Vet inte om jag är för sent ute. Men min syster har celiaki (tål inte gluten) och hon får inte äta havre. så jag hade inte bjudit på den tårtan.

• wildrose71

abnocto du skriver:Idag säger man att gluten inte finns i råg, korn och vete. Havre är så "nytt" så där säger man att man bör konsultera sin läkare, därför har inte alla börjat med havre.

Jag hoppas verkligen att det bara smög in ett fel för gluten FINNS i vete, råg och korn. Havre är inte nytt! Havre innehåller INTE gluten MEN oftast växer, behandlas och förvaras det i närheten av vete vilket gör att det blir kontaminerat. Därför ska glutenintoleranta bara äta den 100% rena havren som tex säjs av Semper.

• Ula

Ett annat alternativ är att göra tårtan med malda haselnötter istället för havregryn. Så är det väl i orginalreceptet på tåran. Sen är det bara att hoppas att alla tål nötter =).

• Ula

orgianlreceptet var kanske att överdriva. I "sju sorters kakor i alla fall.

• abnocto

wildrose71: oj oj så fel det blev. Gluten FINNS i råg, vete o korn ska det givetvis stå. Det är nytt att man upptäckt att havregryn ej innehåller gluten. Och man har testat de stora märkena och de innehöll då lägre gränsvärde än vad som är tillåtet för de med celiaki. Jag vet många som äter vanligt havre, själv kör vi enbart med ren då jag har en dotter som fortfarande växer så vi vill vara på säkra sidan. Och ett test en gång är ju inte självklart för alla gånger resonerar vi.
    Ursäkta igen, det var ett katastrofalt fel att skriva så fel...

• wildrose71

abnocto: Bra :) då är vi överens om det.

Ett annat problem är att ja de har testat och värdena ligger under det svenska rekommenderadevärdena (som för övrigt är höga) men det kan vara mycket stor skillnad från paket till paket. Så som du säger, ett test säger inte så mycket :( Så, att äta vanligt havre låter inte så bra. Själv kan jag inte ens äta det som i Sverige kallas glutenfritt men innehåller vetestärkelse eftersom jag blir grymt dålig av det. I de flesta andra länder är det naturligt glutenfritt som gäller, önskar det vore så här med eftersom det ställer till det för mig.

• Smurfan 81

Det var visserligen 15 år sen min syster fick diagnosen Celiaki... Men då sa man i alla fall att man inte fick äta havre, vete, råg, korn och malt. Vad jag förstod det som innehåller malt låga mängder gluten, jag trodde det var samma med havre. Hur ser vidareforskningen ut på malt? Är det fortfarande konstaterat att det är gluten i malt, eller finns det nya rön?

• wildrose71

Det beror på vad malten är gjord på...är det majs så inga problem men är det korn så är det värre.

Och ja, havre är glutenfritt läs gärna mer ovan :)

• Smurfan 81
    wildrose71 skrev 2007-09-09 19:20:36 följande:
    Det beror på vad malten är gjord på...är det majs så inga problem men är det korn så är det värre.Och ja, havre är glutenfritt läs gärna mer ovan :)
    Jaha! Har i alla fall alltid fått höra att min syrra inte får dricka öl eller must eftersom det innehåller malt och därför gluten...
  • wildrose71

Det stämmer eftersom den malt som finns i öl här i landet är gjort på korn. Endel öl har dock mycket låg glutenhalt. Men, det finns helt glutenfritt öl att få tag på (importera) endel systembolag har börjat ta in den också.

• Smurfan 81

Eftersom både min mamma och min lillasyster har Celiaki ska vi testa min son om nåt år eller så, BVC tyckte det vare för tidigt än så länge (han har precis fyllt 1). Jag ger honom minst ett glutenfritt mål om dagen för magens skull, innan 1 år höll jag 2-3 glutenfria mål per dag. Hoppas att han slipper sjukdomen, men man vet ju aldrig när det finns så nära i släkten. Dessutom har det tydligen blivit mycket vanligare de senaste åren, så jag tänkte det är bra att hålla lite koll på vad som gäller idag!

• wildrose71

Glutenintolerans verkar nu gå neråt igen vilket är trevligt. Vet ej om det är de nya råden som gett resultat...Men man bör absolut inte låta blir att ge gluten till barn som inte fått diagnos! Det som rekommenderas är att man sakta introducerar gluten när barnet är 4-6 månader samtidigt som man ammar.

Inget av mina barn har problem...bara att hoppas att det förblir så men det kan ju dyka upp när som helst så bara att hålla tummarna.

Hur kommer det sig att du ger din son glutenfritt för magens skull?

• Smurfan 81
    wildrose71 skrev 2007-09-09 19:57:24 följande:
    Glutenintolerans verkar nu gå neråt igen vilket är trevligt. Vet ej om det är de nya råden som gett resultat...Men man bör absolut inte låta blir att ge gluten till barn som inte fått diagnos! Det som rekommenderas är att man sakta introducerar gluten när barnet är 4-6 månader samtidigt som man ammar.Inget av mina barn har problem...bara att hoppas att det förblir så men det kan ju dyka upp när som helst så bara att hålla tummarna.Hur kommer det sig att du ger din son glutenfritt för magens skull?
    Nä, då missuppfattade du mig! Jag fick rådet av min BVC sköterska att försöka hålla åtminstone ett mål glutenfritt så att magen hinner bearbeta och vila emellanåt. Jag gav honom gluten vid 6 månader, men då bara en gång om dagen och sen har jag ökat. Sen han fyllde ett har jag minskat ner till 1 glutenfritt mål per dag på BVC sköterskans inrådan. Ett annat råd var att ge fullkornsvälling blandat med majsvälling på kvällen för att inte chocka magen med allt för mycket gluten inför natten, men det har jag inte orkat. Allt för att införa det försiktigt med tanke på generna.

Och med glutenfritt menar jag att jag ger honom mat som naturligt inte innehåller gluten, t.ex. kyckling med ris eller fick med potatis.
Svar på tråden Gluten i havregryn?