• Lillan7704

Varför äter min väns hund sitt eget bajs?

Hej!

Startar den här tråden för en kompis. Hon har en hund som har börjat äta sitt eget bajs och hon undrar varför?
    Jag har hört att det kan vara för att hunden saknar något, tex vitaminer eller så, men jag vet inte om det stämmer..

Någon som vet?

• Svar på tråden Varför äter min väns hund sitt eget bajs?
  • MissTag

Ja du.... Inget vet varför hundar äter sitt eget bajs, inte ens veterinärerna. Det kan som du säger bero på att hon saknar nåt men det kan också vara så att hunden vill dölja spåren efter sig. Det KAN ockå bero på (även om vi hoppas att det inte är så) att hunden tycker att det är gott.....

Hade en kompis vars hund ÄLSKADE sitt eget och andras bajs, ju färskare desto bättre. Hon kunde helt allvarligt stå på "pass" när mina hundar bajsade för att hinna plocka åt sig..... *rys*

• lia76

GE hunden ananas..
    Det gjorde vi med en av de hundar jag hade (då jag bodde hos mamma).
    Och det hjälpte

Nu är det inte säkert att hundne gillar ananas... Men testa iallfall

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • foxzy

för att hunden gillar det för vem f-n är så tokig annars att äta sin egen skit *asg*

• englaa

Kan bero på dålig matsmältning, att han gläfser i sej maten för fort.
    eller att han har brist på något det sist nämnda är mycket troligt, hundar äter ej sin egen bajs för inget utan det beror på något o det ska göras en utredning.

BF 071007
  • lia76
    lia76 skrev 2007-09-07 20:07:03 följande:
    GE hunden ananas..Det gjorde vi med en av de hundar jag hade (då jag bodde hos mamma).Och det hjälpteNu är det inte säkert att hundne gillar ananas... Men testa iallfall
    Ska lägga in en till kommentar oxå i mitt egna inläg ovan...
    Hon åt inte sin egen bajs utan hon åt upp våran kanins bajs och harskitar i skogen...
  • lia76

Taget från agria.se

Äter bajs

Fråga:
    Varför äter hunden hundbajs Varför slickar hunden så fort han får en schans

Svar:
    Varför hundar äter avföring från olika djurslags avföring vet man inte.
    Det kan bero på att hundar tycker det är gott!
    Det kan finnas rester av foder kvar i avföringen.
    En del hanhundar gillar tikavföring!
    Valpar får genom att äta moderns avföring i sig moderns tarmflora.
    Vid en del tarmstörningar ökar bajsätandet.
    Slickandet är en social kontakt mellan medlemmarna i flocken! Du är ju flockledaren, som man skall hålla sig väl med!

• Lillan7704

Tack för svaren! Det gäller en tik som blir 2 år om nån månad. Hon äter tydligen mindre, inte dåligt, men mindre än vanligt också.

• antitanten

Prova att ge hunden rå blodpudding några gånger i veckan.
    Då brukar dom sluta.
    Men det kan också vara ett tecken på att hunden vill ha uppmärksamhet, oavsett på vilket sätt.

• Lillan7704
    antitanten skrev 2007-09-07 23:13:31 följande:
    Prova att ge hunden rå blodpudding några gånger i veckan.Då brukar dom sluta.Men det kan också vara ett tecken på att hunden vill ha uppmärksamhet, oavsett på vilket sätt.
    Okej, ska säga till dom om det! Tack för rådet.
  • fjädern

Finns ett preparat som man blandar i hundens mat som gör att dom inte äter sitt eget bajs.
    Kolla hos djuraffärerna!

Svar på tråden Varför äter min väns hund sitt eget bajs?