• Sebs bonusmamma

Hur tacklade bonusen att få ett syskon?

Førsta helgen som bonusen ska sova hos oss efter att lillasyster blev fdd. Han ær en stolt storebror som vill hjælpa till med allt som rør lillasyster och han ær så førsiktig och duktig så. >Han har varit lite ledsen idag och sæger att han inte vill sova hær. Det var ungefær det jag førvæntade och vi tacklade det bra tycker jag,men det kommer nog mer av det tror jag. nån som har några tips eller erfarenheter?

Relationen med hans mamma ær inte alls bra, vi funderar på att førsøka få henne att gå med på rådgivning, något hon vægrat tidigare. i samma veva som han har fått ett syskon så har hans mama flyttat ohop med sin kille. Han verkar bra så vitt vi vet, problemet ær væl att killen ochbonussonen knappt har umgåtts trots att førhållandet ær runt 2 år. Stor omstællning før sonen alltså. Plus att han hittills har sovit i samma sæng som mamman,men nu har fått eget rum... han pratade om mardrømma idag. jag undrar hur det ska gå...

nån som har några tankar om hur man gør i en sån situation?

• Svar på tråden Hur tacklade bonusen att få ett syskon?
  • Anna U 77

Min bonusson (5år) tar det bra att han nu har fått en lillasyster hos pappa. Det fungerar bra så länge inte farmor dyker upp då visar han mer svartsjuka och "markerar revir", lillasyster får absolut inte sitta i farmors knä eller mysa för mycket med henne ;) Han är van att få allas uppmärksamhet helt odelat (tidigare hennes enda barnbarn) och nu har ju situationen förändrats en hel del. Vi berömmer honom mycket när han är snäll mot Elvira och när han hjälper till, han har fått lite mer ansvar nu som han tycker om och får känna sig extra duktig så då går det riktigt bra.

Om Ditt bonusbarn känner att han får eget rum pga att han nu är så stor och duktig och inte pga av att mamman "vill bli av med honom" så tror jag bara det är bra att han inte sover i samma säng som mamman. Och hos er har Ni ju era regler och rutiner och kan se till att hans situation är så bra som möjligt.

Eftersom ditt bonusbarn är så liten så antar jag att han inte har några minnen av mamma och pappa tillsammans och då vet han ju ingenting annat än att Er familj och mammans familj är hans familj alltihop, så har det ju alltid varit för honom och att åka i mellan Era familjer är ju hans verklighet.

Hur ofta är han hos Er?

• Ilene

Min bonusson är 10 år gammal och bor hos oss varannan helg, han har ett halvsyskon via sin mamma som e 7 år och 2 nya bonussyskon via sin mammas nya man som hon nu ska ha ytterliggare ett barn med...hon har alltså nu snart 3 biologiska barn med 3 olika män...
    Oxå förståss så har det nu kommit ett halvsyskon på denna sidan...han verkar ta det bra..bara synd att han inte kan få glädjas åt ett syskon i taget utan det ska komma från alla håll...
    Men än så länge verkar han ta de bra...har inte kommit nån reaktion än...

• Laisen80

Jag tror inte ni kan göra så mycket! Svartsjukan måste få komma och gå tror jag.
    Vi har en flicka på 6 mån gemensamnt och min sambo har en pojk på 11 år sen förr...känner igen mig lite grann!

• mirtai

Jag har en bonusdotter på 4,5 år och vi har precis fått en son här. plus att hennes mamma fått en dotter 4 månader före oss. Hon är hos oss varannan vecka. Visst är hon svartsjuk på Basse, men det blev bättre när hon fick börja hjälpa till mer med honom. Passa honom när han ligger på golvet och jag ska laga mat o.s.v.
    Så länge han får eran uppmärksamhet och kärlek ska det nog gå bra. Lyssna på honom.

Svar på tråden Hur tacklade bonusen att få ett syskon?