• Lisa

Hur säkert är resultatet av tillväxtultraljud?

Hur säkert är resultatet från ett tillväxtultraljud sent i graviditeten? Om man t ex fått resultatet att bebisen är 5% större än snittet, hur säkert är det då att det stämmer? Hur mycket fel kan det bli, 5%, 10%, 20%???

• Svar på tråden Hur säkert är resultatet av tillväxtultraljud?
  • novembersol

Med mitt första barn var jag på ett extra ultraljud i v. 37 för att uppskatta bebisens storlek.

Barnmorskan som gjorde ultraljudet uppskattade bebisens vikt till ca:2700 g (växte dåligt pga högt blodtryck/havandeskapsförgiftning).
    5 dagar senare föddes min lilla prinsessa och vägde då 2810, så i mitt fall hade nog barnmorskan en helt korrekt uppskattning.

• hejhejhej

Vår son uppskattade dom till 3 508 på tillväxtultraljudet och BM trodde 3,5 kg. Det var 3 v innan BF. När han kom ut vägde han 4 110 g.
    Viktuppskattningen kan diffa på plus/minus 0,5 kg sa den läkarne som gjorde uppskattningen.

• SofiaD

Jag gjorde tillväxt ul v 36+ och då uppskattades bebis väga 3050g. Han föddes 2 v senare och vägde då 3865 så ul stämde ganska bra om man räknar med att de lägger på sig ca 250 g/v de sista veckorna innan bf.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
  • LitenBlomma

Jag frågade om han skulle väga nära 4 kg vid BF men det trodde dom inte, var nämligen rädd för ett stort barn eftersom jag är smal. Han vägde 4,4 när han kom på BF dagen så jag var inte så nöjd med deras bedömning.

Son -02 & bebis i magen mars -08
  • 4 Före 30

De gjorde en bedömning på min äldste son dagen innan planerat snitt och sade då 2800-2900 gram, han föddes dagen därpå o vägde 3480...

Väninnnan gjorde en viktskattning inför vändningsförsök och han vägde ett kilo mer än vad de trodde... hon var nte nöjd kan jag säga...

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
  • Estelle

Min son beräknades att väga 3800-3900g ut kom han med snitt o vägde 4675g!

• gene

Tror det är + - 10% i snitt. Sen beror det självklart på den som gör undersökningen också; noggrannhet, erfarenhet, UL-apparaten osv. Min dotter viktskattades till 3,6 kg. Blev igångsatt 2 dagar senare och hon vägde vid födseln 4,1 kg.

Svar på tråden Hur säkert är resultatet av tillväxtultraljud?