• ixxia

hur mycket kostar det att kastrera en tik?

funderar starkt på att göra det då min hund har väldiga problem med skendräktighet i ca 4-5mån eft sina löp, någon som gjort det och vad kostar det på ett ungefär tro??

svälj hövve å köp ny kröpp
  • Svar på tråden hur mycket kostar det att kastrera en tik?
  • lisalisalisa

Tror det kostar runt 5000:-

• Mammanseko

Där jag hörde fetr ville de ha 10 papp så jag lät det vara. Finns medicinering mot skendräktighet.

• jennie ellie

Det heter sterilisera när det avser en hona, 5000 får du räkna med

• Mammanseko

Nej vad gäller katter kan man antingen sterilisera eller kastrera. Tror det ena är när man bara tar bort äggledarna och det andra tar man bort alltihopa!

• Fäbodjäntan

Kastrera innebär att man tar bort hela paketet. Livmoder.. äggledare mm..
    Sterilisera nyper man bara av äggledarn tror jag.
    Man brukar nog kastrera tikar, inte sterilisera.

Vet att det kan vara stora variationer på pris hos olika verterinärer.
    Det kan vara värt att ringa runt å fråga. Då kan du spara tusenlappar.

• ixxia
    jennie ellie skrev 2007-09-07 21:35:42 följande:
    Det heter sterilisera när det avser en hona, 5000 får du räkna med
    man kastrerar en tik.
  • logg81

När jag o mitt ex kastrerade vår tik kostade det 5500kr.... Men det blev en massa komplikationer efter så vår nota slutade på 22-23000kr i slutändan.... Ring runt till olika veterinärer och rådfråga dom.

• stina72

jennie ellie --> det heter kastrera även på tikar. Ta reda på fakta innan du rättar andra

• ixxia
    IssaPissa skrev 2007-09-07 21:34:31 följande:
    Där jag hörde fetr ville de ha 10 papp så jag lät det vara. Finns medicinering mot skendräktighet.
    AAAAA fy va dyrt!!  jo hon får medicin mot det men skendräktigheten tar överhand ändå, hon får så mycket vätska/mjölk i juvren så det blir infekt fast hon får stoppande medicin, hon samlar vätska i kroppen, stressar, blir aggresiv, får osynligavalpar, vill inte lämna hemmet, tappar all päls osv, så här är hon i ca 5mån eft sitt löp och när det väl ger sej så är det ju strax dax att löpa igen........... detta gör både henne och oss tokiga eft hon mer elr mindre är omöjlig att ha att göra med, hon är endast 1 1/2år och har bara haft 2 löp men är på väg att gå in i sitt 3dje, man brukar ju säga att skendräktigheten blir värre med ju äldre tiken blir,, hur ska det då bli!! hua!

Nej det blir väll att ringa runt och höra m olika vetr om pris så får man lägga undan till det.

Tack för svaren!
  • ixxia
    logg81 skrev 2007-09-07 22:03:19 följande:
    När jag o mitt ex kastrerade vår tik kostade det 5500kr.... Men det blev en massa komplikationer efter så vår nota slutade på 22-23000kr i slutändan.... Ring runt till olika veterinärer och rådfråga dom.
    ooooo gad!! hade ni försäkring som hjälpte då elr?? hoppas det gick bra m hunden..
  • stina72

jennie ellie --> Men nu handlade det väl om hundar och inte kvinnor?
    Det är bara att du googlar eller ringer upp en veterinär så får du svar.

Ixxia --> Hör med er veterinär. Ibland kan det gå igenom så man får kastrera och försäkringsbolaget betalar. Men oftast krävs en livmodersinflammation .

• Fäbodjäntan

(OT) Måste bara få tillägga att män oxå kan steriliseras..
    inte bara kvinnor..

• logg81
    ixxia skrev 2007-09-07 22:15:31 följande:
    ooooo gad!! hade ni försäkring som hjälpte då elr?? hoppas det gick bra m hunden..
    nja.... först skulle det inte gå på försäkringen men eftersom den första veterinären inte hade sin jourtelefon på som han hade lovat så fulade han lite med journalen och skrev att Fanny hade haft en livmoderinflammation. Det var hur schysst som helst och felet med kastreringen var inte hans... Det var en sutur som släppt och Fanny var blödarsjuk så hela hennes buk var blodfylld. Först trodde alla att hon skulle gå åt men det andra djursjukhuset lagade henne bra!

Ska jag inte skrämma dej... Det är ovanligt att vovvar är blödarsjuka och kastreringar gör veterinärerna lika ofta som vi byter strumpor. Vi hade bara en jäkla otur...
  • Enkiteng

Sterilisering = Man knipsar av ägg- eller sädesledarna så att det inte blir några ungar

Kastration = Man tar bort äggstockar eller testiklar, förutom att det inte kan bli några ungar tar man bort de hormoner som ger upphov till problem med översexuellt beteende, skendräktighet, ökad risk för vissa sjukdomar mm. Man slipper också löpen.

Djur kastrerar man i regel, eftersom det ofta är just hormonerna man vill bli av med, på tikar och honkatter tar man bort både livmoder och äggstockar.

Män och kvinnor steriliseras i regel, eftersom ingreppet görs för att de inte vill ha barn.

• Minilott

Vi ska låta kastrera vår tik om några veckor, det kalaset kommer att kosta 5000:-

• Mammanseko

Då förstår jag verkligen att du vill kastrera henne! Hoppas du hittar en vet med ett bra pris.

Våran tik blir skendräktig men itne på långa vägar så jobbig som din tik.
    Hon får mjölk i juvren, ganska stora blir det och så är allt hennes vgalpar men tar man de ifrån henne brukar det gå bra.

Svar på tråden hur mycket kostar det att kastrera en tik?