hur mycket kostar det att kastrera en tik?
funderar starkt på att göra det då min hund har väldiga problem med skendräktighet i ca 4-5mån eft sina löp, någon som gjort det och vad kostar det på ett ungefär tro??
funderar starkt på att göra det då min hund har väldiga problem med skendräktighet i ca 4-5mån eft sina löp, någon som gjort det och vad kostar det på ett ungefär tro??
Tror det kostar runt 5000:-
Där jag hörde fetr ville de ha 10 papp så jag lät det vara. Finns medicinering mot skendräktighet.
Det heter sterilisera när det avser en hona, 5000 får du räkna med
Nej vad gäller katter kan man antingen sterilisera eller kastrera. Tror det ena är när man bara tar bort äggledarna och det andra tar man bort alltihopa!
Kastrera innebär att man tar bort hela paketet. Livmoder.. äggledare mm..
Sterilisera nyper man bara av äggledarn tror jag.
Man brukar nog kastrera tikar, inte sterilisera.
Vet att det kan vara stora variationer på pris hos olika verterinärer.
Det kan vara värt att ringa runt å fråga. Då kan du spara tusenlappar.
När jag o mitt ex kastrerade vår tik kostade det 5500kr.... Men det blev en massa komplikationer efter så vår nota slutade på 22-23000kr i slutändan.... Ring runt till olika veterinärer och rådfråga dom.
jennie ellie --> det heter kastrera även på tikar. Ta reda på fakta innan du rättar andra
ok, på kvinnor då?
jennie ellie --> Men nu handlade det väl om hundar och inte kvinnor?
Det är bara att du googlar eller ringer upp en veterinär så får du svar.
Ixxia --> Hör med er veterinär. Ibland kan det gå igenom så man får kastrera och försäkringsbolaget betalar. Men oftast krävs en livmodersinflammation .
(OT) Måste bara få tillägga att män oxå kan steriliseras..
inte bara kvinnor..
Sterilisering = Man knipsar av ägg- eller sädesledarna så att det inte blir några ungar
Kastration = Man tar bort äggstockar eller testiklar, förutom att det inte kan bli några ungar tar man bort de hormoner som ger upphov till problem med översexuellt beteende, skendräktighet, ökad risk för vissa sjukdomar mm. Man slipper också löpen.
Djur kastrerar man i regel, eftersom det ofta är just hormonerna man vill bli av med, på tikar och honkatter tar man bort både livmoder och äggstockar.
Män och kvinnor steriliseras i regel, eftersom ingreppet görs för att de inte vill ha barn.
Vi ska låta kastrera vår tik om några veckor, det kalaset kommer att kosta 5000:-
Då förstår jag verkligen att du vill kastrera henne! Hoppas du hittar en vet med ett bra pris.
Våran tik blir skendräktig men itne på långa vägar så jobbig som din tik.
Hon får mjölk i juvren, ganska stora blir det och så är allt hennes vgalpar men tar man de ifrån henne brukar det gå bra.