• ånix

Magknip på 2 veckors bebis. Hjälp!

Hej,

Jag har en två veckor gammal flicka som för ett par dagar sedan började få magknip. Hon krampar rejält med jämna mellanrum och man ser att hon har ont. Har börjat med Miniform /två dagar sedan, ej hjälpt) och även Magdroppar(idag). Är det nån som har varit med om samma sak? Några tips??

Man blir som mamma helt hjälplös och jag mår så dåligt av att min dotter har ont.

• Svar på tråden Magknip på 2 veckors bebis. Hjälp!
  • Canan

Kan oxå prova att massera. Dra ner över magen med handflatorna. Sedan cirkel (klockvis) runt naveln. Lyft benen mot bröstet mellan övningarna så eventuell luft (pruttar) kan komma ut.

• hus busen

Jag halvlåg ner med sonen imot mig och masserade i svanken på honom... då lugnade han ner sig och efter en stund så började han prutta för fullt :)

Den vanliga massagen på magen funkade inte alls på honom... verkade nästan göra mer ont :(

• sparky

Precis samma sak hände med våran flicka som nu är fem månader. Hon började få ont i magen när hon var två veckor och skrek sig igenom några nätter innan minifomet började verka. Mitt råd är att avvakta förmodligen blir det snart bättre. För våran flicka funkade det också att bära henne i en bärsele, typ baby björn, det verkade som om det masserade magen samtidigt som hon fick närhet och tröst. När man bar henne tystnade hon och ibland till och med somnade hon i den. Massagen som beskrivs i tidigare inlägg funkade också ganska bra, speciellt om man tryckte hennes lår försiktigt mot magen, då pruttade hon och det blev lite bättre.

• sparky

Precis samma sak hände med våran flicka som nu är fem månader. Hon började få ont i magen när hon var två veckor och skrek sig igenom några nätter innan minifomet började verka. Mitt råd är att avvakta förmodligen blir det snart bättre. För våran flicka funkade det också att bära henne i en bärsele, typ baby björn, det verkade som om det masserade magen samtidigt som hon fick närhet och tröst. När man bar henne tystnade hon och ibland till och med somnade hon i den. Massagen som beskrivs i tidigare inlägg funkade också ganska bra, speciellt om man tryckte hennes lår försiktigt mot magen, då pruttade hon och det blev lite bättre.

• Canan

Fortsätter det efter en vecka med medicin så kan det ju vara mjölkallergi (ganska vanligt bland bäbisar men växer oftast bort). En mjölkfri diet för dig kan fungera. Prata med BVC för tips.

• ånix

Vi masserar hennes mage och då pruttar hon, men likväl så kommer knipen tillbaka efter en liten stund. Hoppas verkligen att det går över snart för annars vet jag inte hur jag ska orka! Det sägs ju att Miniform inte fungerar på alla barn....

Var på BVC idag och fick råd om att utesluta komjölksprotein. Man detta tar väl även det ett tag innan man ser resultat. Tack för era svar!

• Lequisha

Magdropparna har varit jättebra för vår lilla kille.

Nåt som hjälper jättebra mot magknipen är om man bär honom på armarna som om han flyger.
    Han ligger på underarmen på mage med huvudet mot armvecket så magen ligger mot längs med armen. Lite svårt att förklara men du kanske förstår?
    Då blir det lite tryck mot magen så lugnar han ner sig nästan direkt så han kan somna sen.
    Jag lägger in en bild i mitt galleri som finns där om 2 min

Det brukar funka jättebra för många.

• Joje

Massage fungerar inte på alla barn... det stimulerar tarmarna och kan då göra ännu mer ont än gaserna.

Lägg henne på magen en stund efter maten, hjälper till att trycka upp luft ur magen.

Magdropparna kan ta upp till 2 veckor innan de ger effekt.

Magdropparna har fungerat jättebra för vår kille som haft kolik från 1 vecka - 4 månader (nu 4½).

• mHalmstadsmamma

vår son (9veckor nu) har haft svår kolik sedan 1½ vecka han får mjölkfritt tillägg och "skrik & Knip droppar" och även minifomdroppar. Skrik & knipisarna lugnar honom några timmar sedan är det dags igen.

Kan trösta dig (om än en klen tröst) att det brukar gå över runt 12 veckors ålder......längtar till dess

• ånix

Tack för alla tips! Känns skönt att man inte är ensam om att ha dessa problem med sitt barn! Tack för bilden (Lequisha)! Har inte fattat hur de menar att man ska lägga barnet förrän jag såg din bild!

Hon har somnat nu......hopppas hoppas att hon sover i ett par timmar!

• ånix

Ja, det var den sömnen.....5 minuter sen var det dags igen.....puh

Svar på tråden Magknip på 2 veckors bebis. Hjälp!