är kaffe eller te bättre för kroppen?
funderar på att sluta med kaffet.. är det inte så att tänderna blir gula och magen pajar till slut? vad är nackdelarna med te?
vilket är bäst? :D
funderar på att sluta med kaffet.. är det inte så att tänderna blir gula och magen pajar till slut? vad är nackdelarna med te?
vilket är bäst? :D
grönt te är toppen. massor med antioxidanter och inte lika mycket koffein som vanligt te.
men grönt te smakar ju så illa :/ tänkte mer på vaniljte som jag upptäckte igår :D
grönt te som du köper i en tebutik smakar inte illa. finns massor av goda smaker.
aha.. ska in o kika på det imorgon då :)
Te är nog bättre..nyttigare..men kaffe är så gott. Vill dricka båda!
Jag dricker grönt te oftast varje morgon.
vad är det som är så bra i grönt te förresten?
Här dricker vi massor med the! Har aldrig druckit kaffe! Jag tycker helt enkelt inte om kaffe - tycker att det smakar gift!
Vi köper oftast svart the...tycker att det är godast. Just nu är favoriterna: Jordgubb/kiwi, grape, blodapelsin, chai och cranberry.
Grönt te innehåller massa antioxidanter,E-Vitamin,folsyra,magnesium har jag för mig bla.
Hallå! Har du testat rött te, sk Rooibos te? Det är afrikanskt och finns med många olika smasksättningar, t.ex. citrus och kardemumma, men är jättegott som det är också!
Rött te innehåller antioxidanter som är jättebra för kroppen men är fritt från koffein vilket gör det till ett perfekt substitut för grönt te (som jag också tycker kan vara lite halvtråkigt).
Friggs är ett märke som oftast finns i vanliga mataffärer som har olika örtteer på påse till ett bra pris (tebutiker kan ju vara ganska dyra). Örtteer är också ett bättre alternativ än kaffe och svart te. Pröva t.ex. nyponte (blir klarrosa med en frisk smak), kamomillte (lugnande - jättebra för att stressa ner eller innan man går och lägger sig), lakritste och kvällsro!
Rooibos finns också att köpa på påse eller i lösvikt i vanliga matbutiker.
Lycka till!
Tainted skrev 2007-09-07 22:36:33 följande:
[citat
vad är det som är så bra i grönt te förresten?
[/citat]
Rött och grönt te innehåller ämnen som skyddar kroppen och stärker vårt naturliga immunförsvar! Rött och grönt te innehåller antioxidanter som bygger upp immunförsvaret och hjälper kroppen till ett hälsosammare liv.
Hög koffeinkonsumption (koffein finns i kaffe och svart te) verkar däremot blodtryckshöjande, höjer pulsen, vidgar bronkerna (luftkärlen i lungorna), urindrivande, lägre tarmrörelse och dricker man för mycket kan det leda till sömnlöshet. Vid intag av koffein stimuleras hjärnan och man blir vaken och aktiv.
Man kan även få en rad olika abstinensbesvär om man plötsligt slutar med koffein, bl.a. huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression.
Man kan även få en överdos av koffein med skakningar, rastlöshet och i extrema fall yrsel, kräkningar, förvirring, sömnlöshet och muskelryckningar. Ganska läskigt va?
Jag dricker själv kaffe men försöker dra ner på min konsumption...
Te förstör tänderna mer än kaffe (ger mer fläckar/beläggningar). Sen vilket som är nyttigast har jag ingen aning om.
Dricker man mjölk med kaffet så är det bättre för magen. Magen behöver inte alls paja förr eller senare, det är störst risk att magen tar stryk om man dricker svart kaffe på fastande mage, tex det första man gör på morgonen.
Varken kaffe eller te är bra för tänderna egentligen men sköljer man munnen med vatten efter varje gång man druckit (vilket också är bra för andedräkten) så skyddar det tänderna. Sen finns det ju alltid sätt att bleka tänderna på om de nu skulle bli missfärgade. Man kan ju inte undvika livets alla goda ämnen bara för att man är rädd att tänderna ska bli fula. Vin och kaffe och te måste man ha, annars kan man lika gärna lägga ner före 40.
Grönt och rött te är väl nyttigare än svart.