• Vera 74

Hur har ni det organiserat med era viktiga papper?

Håller på att göra i ordning på vårt sk kontor. Vill nu försöka få ordning på alla papper som ligger över allt... Hur har ni det organiserat hemma hos er? Hur länge sparar ni räkningar, kvitton etc?
    Tanken jag har är att sätta in i pärmar men vad ska jag namnge dem för att veta vad jag har var?

Alla tips för att hålla bättre i ordning bland viktiga papper mottages tacksamt!!!

Jag är så lycklig över min Ismone!
  • Svar på tråden Hur har ni det organiserat med era viktiga papper?
  • LuMa

Vi har olika pärmar för allt.
    Jag har en pärm med räkningar som gått från mitt konto.
    Sambon har en pärm med räkningar som gått från hans konto.
    Vi har en byggpärm med alla räkningar som gått från byggkontot.
    Barnen har varsin pärm med försäkrningspapper osv.

I varje pärm finns det 12 skiljeblad, ett för varje månad. Då är det lätt att leta upp det man behöver om man vet vilken månad det blev betalt.

Räkningar sparar vi i fem år tror jag det är, flyttar över hela bunten från vanliga pärmen till en annan pärm där det får stå tills dom förstörs.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • Maria40

Vi har pärmar för sånt som behöver sparas och kanske plockas fram då och då, typ försäkringsbrev mm.

Fakturor som "hör till huset" läggs i en egen pärm - för att vi ska kunna dra av dem när vi någon gång säljer huset. I samma pärm hamnar allt som handlar om huset (vilken brytning på målarfärg osv).

ALLT annat hamnar i en kartong med "fallande lövets princip". Alla räkningar som är betalda, alla papper från banken (kontoutdrag mm), deklarationerna (samlade i ett kuvert). Det är ganska lätt att hitta i den lådan om man skulle leta efter något någongång. Enligt lagen behöver privatpersoner inte spara räkningar mm längre än 3 år, sedan är det bara att elda upp dem.

Svar på tråden Hur har ni det organiserat med era viktiga papper?