• Anonym

Han säger att han vägrar kompromissa och att det är jag som ska flytta på mig

Hade ett bråk i går där jag blev så förbannad! Min kille påstår att han inte tänker kompromissa när vi ska bli sambos. För det första trivs han som det är, att vi bor på var sitt håll men i framtiden gjorde han klart för mig att han inte tänker flytta på sig för att han trivs och att om vi ska bli sambo är det jag som får flytta, inget att diskutera! Han tänker inte kompromissa.
    Han visade en sida som skrämde mig rejält och jag sa att vi nog bör tala om vi ens ska vara ett par eller inte, efter det fick jag sms i natt om att han älskade mig och att han vill att vi ska ses snart.

Men är det inte lite sjukt/elakt att säga så där? Man måste väl kunna prata om det? Om det nu blir jag som flyttar så vill ju jag känna att han står på min sida, hjälper mig, stöttar mig eftersom jag lämnar familj, vänner och jobb.

• Svar på tråden Han säger att han vägrar kompromissa och att det är jag som ska flytta på mig
  • Anonym

Vad glad att han visar sin negativ sida, redan nu. Tänk dig själv i framtiden, då du offrat så mycket för denna man och han fortfarande vägrar att kompromissa, fast på andra punkter!!

• Anonym

Vad ska jag göra nu då?

• Anonym

Du bör fundera på vad du själv vill.
    Vill du leva med en man, som inte ens vet vad ordet kompromiss betyder?
    Varför inte försöka snacka med honom, se hur han ser på ett samboförhållande i övrigt.
    Vi kan ta allt som brukar vara vanliga bråk problem, tex städning, disk, tvätt, pengar, nöje, ev barn osv.
    Se hur han ser på dessa viktiga frågor och du kanske får svar, fortare än du vill.
    Ett förhållande består av kompromisser, jämt, hur ofta får man inte tjafsa, för att komma till en situation som båda gillar.
    I samma veva som du accepterar att HAN inte behöver kompromissa, i samma veva accepterar du ett liv som totalt undergiven och obetydlig person i erat förhållande. Vill du ha så??
    Ta tag i detta redan nu, mår du inte bättre efter svaren. Gå då vidare i ditt liv, utan honom. Du förtjänar en man som respekterar dig som individ och att även dina åsikter räknas, vare sig det handlar om att flytta till honom eller dig!!

• Anonym (konstigt)

Nåt är fel när han börjar ställa krav redan i detta läget, borde han inte hoppa upp och ner av glädje över att du vill flytta ihop? Om du känner att han har sidor som skrämmer dig ska du verkligen se dig för så du inte får ångra dig sen! Nu har du fått se ur han är när "det gäller", tänk på det.

Lycka till!

• Anonym (?)

Håller med de svar du fått!

För mig låter det som om han inte under några förhållanden kan tänka sig att bli sambo. Att han inte tänker kompromissa kommer att gälla även i hans lägenhet, du "får inte" flytta hans kläder för de garderoberna är han van att använda, du "får inte" flytta soffan till en bättre plats för där har den alltid stått osv. Du får acceptera att han går ut med kompisarna när det passar honom för HAN tänkter inte ändra sin livsstil.

Det är inget liv. Definitivt inget samboförhållande.

• Anonym

Isåfall måste man nog skaffa gemensamt boende så att ingen flyttar in hos den andre.
    Har ej varit sambo förut så jag vet inte om man ska se upp eller inte. SKa jag avvakta med hela sambofrågan?

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2007-09-08 10:19:31 följande:
    SKa jag avvakta med hela sambofrågan?
    Svar: absolut JA!
    Avvakta tills du är säker på att du känner den du ska flytta ihop med, så att du är säker på att det blir bra för er båda, tänker på kompromiss, ta hänsyn till varandra, dela arbete hemma osv. Att flytta ihop ska vara något positivt, det ska vara skönt att komma hem till sitt gemensamma hem.

Håller med att det bästa är att flytta ihop till ett nytt gemensamt boende istället för att någon ska flytta in till den andra.
  • Miiiaaa

Huuu sådär var mitt ex oxå, just därför som han är mitt ex.
    Han tycker att tjejer som han är ihop med inte får ha några krav, utan han ska leva sitt liv precis som han vill, utan att behöva ändra sig ett dugg.

Behöver jag säga att han är singel?? 33 år gammal.

Nej jag känner varningsflaggorna direkt! Akta dig noga.

• NadiaMi

Stor varningsflagg...

Han vill alltså ha ett förhållande med dig, men han vill ändå fortsätta leva som vanligt.
    Han kan tänka sig att låta dig flytta in hos honom, men hans rutiner ska inte behöva förändras bara för att du råkar bo där.
    Och om ni någon gång skulle få barn ska han väl förmodligen få fortsätta leva som vanligt också så han är fri att vara med kompisar, ha sina fritidsintressen, ta sovmorgon när han har lust och självklart ha hemmet som Han vill ha det även om det råkar finnas små barn att ta hänsyn till. Det blir ju ditt ansvar isåfall för varför ska Han behöva leva annorlunda bara för att ni har fått barn?

Du ska absolut INTE bli sambo med puckot förrän han har insett att NI måste ta GEMENSAMMA beslut i allt som rör ert gemensamma hem och ert gemensamma liv.
    Innan den dagen kommer så ska du inte heller kompromissa. Ni har väl ändå ett förhållande på lika villkor, eller?

• Anonym (Mysan)

Snälla rara tjejen: Han vill inte bli sambo. Han bryr sig inget vidare om ert förhållande. Du kan I N T E ändra på en sådan här kille hur mycket du än önskar.

Leta efter en annan normal vettig kille än en sådan här....

• annbom

Det är bra att det har kommit upp nu. Eventuellt kommer han att tänka till och inse det abrurda i att inte kompromissa.
    Är ni väldigt unga så kan det vara rädsla med i spelet också, men det är viktigt att du står på dig och inte ger med dig i det som är viktigt. Är han villig att kompromissa så är ju saken en annan.

Svar på tråden Han säger att han vägrar kompromissa och att det är jag som ska flytta på mig