• teambe

Bra friskola i Göteborg?

Vår stora har förjat förskoleklass nu och det känns naturligtvis häftigt med ny skolväska, och att vara stort barn. Men. Vi (och flera andra föräldrar, fast det pratas rätt tyst om det) är lite tveksamma till om det är en bra idé att gå vidare där. Det är en stor och stökig skola, men mycket gäng/mobbing/lärarbyte. Det är nära hemifrån, så det talar ju för, men det känns inte som en riktigt trygg miljö att växa upp i. Vi letar därför efter alternativ. Har ni några idéer? Trygghet, bra anitmobbing verksamhet, att eleverna blir sedda och bekräftade, sånt är viktigt för oss. Natuligtvis vill vi att de lär ut att läsa och räkna, men ffa vill vi att barnen ska trivas och må bra.

• Svar på tråden Bra friskola i Göteborg?
  • teambe

Okej, fint väder i Göteborg så det kanske inte är någon framför datorn men jag försöker igen.

• bengke

Skulle också gärna vilja veta. Samskolan är väl en tanke, men det är väldigt svårt att få plats och kanske lite i snobbigaste/pluggigaste laget?

• stinamaria
    bengke skrev 2007-09-09 14:12:00 följande:
    Skulle också gärna vilja veta. Samskolan är väl en tanke, men det är väldigt svårt att få plats och kanske lite i snobbigaste/pluggigaste laget?
    Samskolan är rätt snobbigt ja. Jag tror det kan vara svårt att vara sig själv där då det nästan bara finns en typ av människor. Men jag har inte gått där själv, bara haft kompisar som gått där, så jag kan ju inte veta helt.
  • stinamaria
    teambe skrev 2007-09-08 09:42:37 följande:
    Vår stora har förjat förskoleklass nu och det känns naturligtvis häftigt med ny skolväska, och att vara stort barn. Men. Vi (och flera andra föräldrar, fast det pratas rätt tyst om det) är lite tveksamma till om det är en bra idé att gå vidare där. Det är en stor och stökig skola, men mycket gäng/mobbing/lärarbyte. Det är nära hemifrån, så det talar ju för, men det känns inte som en riktigt trygg miljö att växa upp i. Vi letar därför efter alternativ. Har ni några idéer? Trygghet, bra anitmobbing verksamhet, att eleverna blir sedda och bekräftade, sånt är viktigt för oss. Natuligtvis vill vi att de lär ut att läsa och räkna, men ffa vill vi att barnen ska trivas och må bra.
    En skola som iaf var bra förut är Nylöse kristna skola. Men den är ju kristen då.. Men man behöver ju inte vara kristen för att gå där, jag gick där ett par år utan att ha den minsta tro på gud. Andra friskolor vet jag inte så mycket om. Vilken skola går barnet på nu?
  • bengke
    stinamaria skrev 2007-09-09 14:25:22 följande:
    Samskolan är rätt snobbigt ja. Jag tror det kan vara svårt att vara sig själv där då det nästan bara finns en typ av människor. Men jag har inte gått där själv, bara haft kompisar som gått där, så jag kan ju inte veta helt.
    Ja, det är väl det man har på känn. Har många läkarkollegor som har sina barn där, och man får lite snobbvibbar. Jag skulle inte ha något emot att skolan var kristen, om det inte innebar samma klick-bildning som en snobbskola skulle kunna göra, dvs att skolan genomsyras av en viss typ av värderingar och allas föräldrar känner varandra från kyrkan eller golfklubben. Egentligen vill jag hitta en skola som är som den jag gick i när jag var liten, helt vanlig med andra ord.
  • teambe

Några fler tips? Vill inte säga vilken skola som vi vill byta ifrån (lite nojig), men det är i centrala Gbg. Nylöse kristna ger mig lite udda associationer av någon anledning, kan inte sätta fingret på vad, men har de inte hörts om i media relativt nyligen i ett inte så positivt sammanhang?

• stinamaria
    teambe skrev 2007-09-09 19:36:05 följande:
    Några fler tips? Vill inte säga vilken skola som vi vill byta ifrån (lite nojig), men det är i centrala Gbg. Nylöse kristna ger mig lite udda associationer av någon anledning, kan inte sätta fingret på vad, men har de inte hörts om i media relativt nyligen i ett inte så positivt sammanhang?
    Hmm, det vet jag ingenting om. Det var ett par årsedan jag gick där och jag gick endast där i 2,5 år. Men ibland kan jag ångra att jag bytte när jag skulle börja högstadiet för alla som gick ur den gamla klassen hade jättebra betyg för dom tog sig verkligen tid till alla i och med att det var en så liten skola då.
    Men det kan ju hända att det inte är så bra där längre.
    En skola jag inte tycker att ni ska ha barnet på är lundenskolan. Det var den jag bytte till och där var verkligen dåligt där. Jag kommer aldrig sätta min son i den skolan. Den är ju iof ingen friskola så det har ni väl kanske inte ens en tanke på men ändå
  • teambe

Jag har säkert blandat ihop den med någon annan kristen friskola, dumt att dra upp det. Kanske synd att du bytte, men när man går i sexan är det inte lätt att veta vad som kanske är bäst! Vi är inte principiellt emot kommunala skolor, bara det är lugnt och tryggt.

Svar på tråden Bra friskola i Göteborg?