Kan man kopiera DVD-filmer för eget bruk?
Sonen hade sönder en av sina dvd-filmer i dag o då slog det mig att det hade varit smart att ha kopior på alla filmer, kan man göra det?
Sonen hade sönder en av sina dvd-filmer i dag o då slog det mig att det hade varit smart att ha kopior på alla filmer, kan man göra det?
Kan kan man men det är olagligt.
Jaså, det är det... vad synd! Även om man äger originalet?
Du har ALLTID rätt att göra backup/kopior av material du äger. Det är därför vi har en sk kasettavgift.
Ja skyddad från spridning eller att visas inför publik mm. För eget bruk får du (om du lyckas) kopiera materialet. Tror det finns en dom på det hela sedan något år men är inte helt 100.
Jag tror det ja. Deras regler och egna förmaningar är inte alltid den sámma som våran lagstiftning. CD mm är sedan många år bevisat att man får kopiera för eget bruk. Tom musik du köper på nätet har skydd som tillåter ett visst antal kopieringar just för att du ska kunna spela i både bil, stereo, mp3-spelare osv. Upphovsrättslagen kan inte skilja sig mellan film och musik.
så länge du inte bryter ett kopieringsskydd så får du kopiera enligt svensk lag, men direkt du måste knäcka ett kopieringsskydd så begår du en brotslig handling.
Tack för alla svar! Håller med om att om det är lagligt att kopiera musik för eget bruk så borde samma gälla för filmer!