• Lille Mammsen

Montera babyskydd med 2-punktsbälte??

Någon här som vet OM det finns något Babyskydd som kan monteras med 2-punktsbälte?????

• Svar på tråden Montera babyskydd med 2-punktsbälte??
  • K J N

De flesta kan monteras med tvåpunktsbälte.

• Lille Mammsen

K J N skrev 2007-09-09 00:18:48 följande:

vet du någon nu på rak arm? dvs märke & modell!
  • K J N

Vårt var ett Britax och vi har bara tvåpunktsbälten på alla platser i bilen så det var inte så mycket att välja mellan.

Annars kan man ju med fördel sätta babyskyddet på en plats med trepunktsbälte så att man får optimalt skydd utav det.

• siamusen

förlat, babyskydd sag jag nu. Glöm mig

• Jempa L

Måste man inte ha basplatta för att kunna använda endast 2-punktsbälte? Basplattan har ju ett stödben som kan hålla emot kraften vid en krock, det som "magdelen" på trepunktsbältet annars hade hållt emot.

*Letar på nätet*

Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • Lille Mammsen

Jempa L skrev 2007-09-09 01:01:58 följande:

Måste man inte ha basplatta för att kunna använda endast 2-punktsbälte? Basplattan har ju ett stödben som kan hålla emot kraften vid en krock, det som "magdelen" på trepunktsbältet annars hade hållt emot. *Letar på nätet*
    Vi kommer ha tillgång till 3-punktsbälte men dom gånger vi åker fler så hoppas jag att det finns en modell av babyskydd som man kan montera med 2-punktsbälte oxå! Hmm...måste kolla om det bara är Britax Two way som kan monteras med 2-punktsbälte eller om Britax Eclips oxå går då vi kommer anv. denna till våran bebis vid/from ca 6mån-9mån.
  • K J N

Nu har jag som sagt själv inte så mycket att välja mellan då jag själv har satt in säkerhetsbältena - original har bilen nämligen inga.

Dessvärre så är den inte godkänd för trepunktsbälten så jag fick bara montera in tvåpunktbälten för SBP.

Egentligen är det inget som jag funderar över utan räknar kallt med att bilens tomvikt på runt 2500 kg samt stora innerutrymmen kommer att hjälpa mej om jag råkar kollidera med ett annat fordon.

• Ullis69

Akta Gracos babyskydd med bas funkar med 2punktsbälte, är värd var enda krona som man får lägga till för att få basen med stolen. Kanonstol tyckte jag, perfekt när man ville ha stolen i mitten bak o när bälterna var för korta (tex i volvo 850). Basen gör det mkt enklare att åka bil med småttingar.

• cicci85

babyskydd med bas som flera sagt, jätteskönt att ha bas!

KJN- det låter som en väldigt osäker bil! jag skulle inte våga åka med bara midjebälte, finns det inte nackstöd heller?

• K J N

"KJN- det låter som en väldigt osäker bil! jag skulle inte våga åka med bara midjebälte, finns det inte nackstöd heller?"

Nej.

Det är en hel soffa framtill med plats för tre eller fyra åkanden, jag har dock bara tre bälten som jag har monterat dit själv. Bilbälten var inte original 1983 eftersom Chevan räknades som lastbil och då var inte detta ett lagkrav.

Jag känner mej dock mer än trygg beroende på fyra faktorer:

* Vikten - bilen väger 2480 kg och om jag skulle kollidera rakt på med en bil som väger hälften (1240 kg) i 50 km/h så utsätts bara mitt fordon för krockvåld motsvarande 25 km/h. För motparten blir det naturligtvis värre, här ger massakrafterna motsvarande 75 km/h.

* Höjden - jag har fötterna i ungefär samma höjd som andra bilister har överkropp/huvud. Drabbas man av ett stort krockvåld så är detta naturligtvis lindrigare ju lägre ner på kroppen träffen tar. Ben och fötter tål mera våld än huvud och överkropp - därtill kan man överleva utan fötter men inte utan huvud.

* Inre utrymmen - en amerikansk pickup har generösa avstånd till både vindruta och sidorutor samt övrig inredning, ju längre avstånd till islagsytor desto bättre är det.

* Yttre format - min bil är 540 cm lång, alltså 60 cm längre än en Volvo 940, vilket ger mycket plåt som kan skrynkla ihop sig och absorbera krockvåld innan smällen vandrar in i kupén. Pickupen är därtill byggd på friliggande ram av typen järnvägsräls och har en extramonterad grillguard med vinch osv vilket ytterligare fungerar som en buffert.

• myskatt
    K J N skrev 2007-09-09 00:18:48 följande:
    Men finns det nåt babyskydd (utan bas) som ens är testat och godkännt för det?
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • K J N

Nej.

Att de kan monteras innebär inte automatiskt att det är det bästa sättet eller det rekomenderade sättet.

Svar på tråden Montera babyskydd med 2-punktsbälte??