• Duva

HJÄLP!! Ang maräng

Håller på att göra en maräng tårta.

Har gjort en vanlig botten och sen har jag grädde och bär mellan, ska nu göra ett maräng täcke hade jag tänkt.

Är det bara att vispa äggvitor och socker och sen in i ugnen??

Hur mycket ägg och socker??
    Har gjort en men den blev tyvärr inte bra, fasnade på bakplåtspappret och blev äggig.

SNÄLLA HJÄLP MIG FORT!!!! GÄSTERNA KOMMER SNART!!!

• Svar på tråden HJÄLP!! Ang maräng
  • Mrs Me

Spring till affären snabbt som attans och köp färdiga marängbottnar!

• lilarina

3 Äggvita
    2 dl Socker
    1 dl Sötmandel; grovt hackad
    Sätt ugnen på 140°.
    Vispa äggvitorna riktigt hårt med hälften av sockret. Bunken ska
    kunna vändas upp och ner utan att vitorna rasar ur och smeten ska
    vara blank. Vänd sedan med stora luftiga tag ner den resterande
    sockermängden plus hackad mandel. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
    Rita en cirkel med 22 cm diameter. Fyll cirkeln med marängmassan.
    Grädda på första falsen nerifrån i ugnen 60 minuter. Tag ut och låt
    kallna.

• rödtopp

Ett enkelt recept på maräng kan se ut som följer.

Sätt på ugnen på 100 grader. Blanda tre äggvitor med en dl socker, häll i ett halvt kryddmått med ättiksprit. Vispa tills smeten blivit fast. (Enligt vissa traditioner skall du kunna vända uppochner på skålen utan att något droppar ut.) Vänd då ner ytterligare en halv till en dl socker och vispa försiktigt.

Klicka eller spritsa sedan ut smeten på ett bakplåtspapper. In i ugnen på mitten och grädda i ca 45 minuter. När marängerna lossnar från bakplåtspappret är de klara.

• Kristall V

håller med Mrs Me

När ska du ha tårtan...om du redan har gjort den så är det nog försent att börja med marängbotten nu, det tar rätt lång tid att vispa ihop med elvisp och sen ska den vara MINST en timme...gärna flera timmar i ugnen på 100 grader (absolut inte varmare)

Det finns ju så bra färdiga att köpa, mycket smidigare

• Fia86

Viktigt att redskapen är rena. Fett förstör marängen, likaså äggula!

• Duva

De som finns att köpa är runda va? JAg har ju gjort en ´långpanna.

• Duva

Åå.... blir så stressad....gubben är och köper mer ägg,men tänkte att färdiga bottnar är ju bra....ringde men då ligger telefonfan här.....

• Duva

Nu är han tillbaka... men ägg, men jag skickade iväg han igen. Han får köpa färdigabottnar. Tack alla för hjälpen iaf. Trevlig lördag på er.

• Duva

SKall bara berättta att jag köpte ju färdiga maränger och la på, gästerna bara älskade min tårta. Blev så glad.

Svar på tråden HJÄLP!! Ang maräng