• Mandi74

Ska man göra något särskilt med jordgubbsplantorna?

Nu inför hösten och vinter? Behöver de täckas eller är det bara att låta dom vara som dom är?

• Svar på tråden Ska man göra något särskilt med jordgubbsplantorna?
  • Mrs Sara

Jag har nyss anlagt ett jordgubbsland så jag är ingen expert, men jag har hört att man ska ta bort "skotten" för de tar så mycket näring från de "riktiga" jordgubbsplantorna.

• Mandi74

Jag har precis oxå skaffat mina, så jag vet inte heller nånting.

Vad är skotten, hur ser de ut?

*kan ju ingenting*

• Mrs Sara

Skotten ser precis ut som en vanlig jordgubbsplanta men det är mycket mindre, det går ut som en grön slingrande "snöre" från de riktiga plantan på sidan om jordgubbsplantorna, de kan du knipsa av och planterna ner som en ny jordgubbsplanta om du vill. Nu är jag inte bra på att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar.
    Jag har planterat ner mina planter för ungefär 3 veckor sedan så jag får inga skott. Vattnar i alla fall mina plantor ibland.

• Diablo

Det beror var i sverige du bor, om du behöver täcka eller inte!
    Skotten som har rotat sig kan man plantera och förnyar på så sätt sin plantering. Gödsla gärna på våren.

• VIXIE

Jag har lärt mig att klippa ner dem,de skjuter nya blad till våren,de små avliggarna kan du göra nya plantor av.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Mandi74

Bor i södra småland. Antar att det inte blir så kallt är så man måste täcka dom.
    Har ju sett att vissa lägger hö eller nått runt/över sina plantor.

• VIXIE

Halmen är för att inte smutsa ner jordgubbarna inte för att täcka dem vad jag vet.Har haft jordgubbsskott i plugglåda ute en hel vinter och de var fina med snygga rötter på våren.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Zenobia

Jag lägger täckbark runt mina jordgubbsplantor, funkade förra året och dom växte på sig riktigt bra i år.

• elaisa

Ska man ta bort ruttna jordgubbar eller ramlar de bort för sig själv

Svar på tråden Ska man göra något särskilt med jordgubbsplantorna?