• Martina 76

Vad är duplex?

Vi hade problem med internetuppkopplingen och fick rådet av Tele2 att ställa om datorn till halv duplex istället för full duplex. Vad innebär detta? Kan vi fortfarande nyttja full hastighet på vårt internetabonnemang?

• Svar på tråden Vad är duplex?
  • reboot

Beror ju ganska mycket på vilken uppkoppling ni har?
    Har ni adsl eller nån sunkig fiber så har ni förmodligen inte full duplex och inställningen var felaktig från början.
    Här är en enkel förklaring på duplex *klippt från wiki*

Duplex beskriver i hur många riktningar som kommunikation kan ske samtidigt:

Simplex - Kommunikation kan bara ske i en riktining, till exempel TV- och radio-sändningar.
    Halv-duplex - kommunikation kan ske i en riktning i taget, till exempel kommunikationsradio.
    Full-duplex - kommunikation kan ske i båda rikningarna samtidigt, till exempel telefoni.

• Martina 76

Jag har kollat på wikipedia, men det gör mig inte klokare. Jag är helt novis vad gäller sånt här.

Vi har Västerås stadsnät, dvs fiber, 100Mb. Spelar det någon roll rent prestandamässigt om vi har halv duplex istället för full?

• cDk3r

"Vi har Västerås stadsnät, dvs fiber, 100Mb. Spelar det någon roll rent prestandamässigt om vi har halv duplex istället för full?"

Ja. Vid 100Mbps halv duplex så kan du exempelvis bara tanka i 50Mbps om du samtidigt skickar i 50Mbps.
    Vid 100Mbps full duplex så kan du skicka i 100Mbps samtidigt som du tankar i 100Mbps.

Å andra sidan så känns det inte som det spelar någon större roll när du har 100Mbps, hur ofta maxar du linan lixom?

• reboot

Martina 76 skrev 2007-09-08 15:08:01 följande:

Jag har kollat på wikipedia, men det gör mig inte klokare. Jag är helt novis vad gäller sånt här. Vi har Västerås stadsnät, dvs fiber, 100Mb. Spelar det någon roll rent prestandamässigt om vi har halv duplex istället för full?
    100 mbit halv duplex betyder rent praktiskt att du har 100 mbit i bandbred.
    Med enkla ord om du tankar själv i låt oss säga 60 mbit så har du bara 40 tillgänglig för uppladdning.
    100 mbit full duplex betyder rent praktiskt att du har 100/100 i bandbred du kan tanka ner i 100 mbit utan att påverka bandbredden för din uppladdning.
    var det enkelt nog ? :)
  • Martina 76
    Japp, nu fattade tom jag! Tack för hjälpen.

"Å andra sidan så känns det inte som det spelar någon större roll när du har 100Mbps, hur ofta maxar du linan lixom?"

Det är snarare det att jag betalar för en viss bandbredd och sen ber de oss ändra inställningarna så att den inte kan nyttjas full ut. Det stör mig lite...
  • cDk3r

"Det är snarare det att jag betalar för en viss bandbredd och sen ber de oss ändra inställningarna så att den inte kan nyttjas full ut. Det stör mig lite... "

Jo men det beror ju på din egen utrustning och det kan ju inte ISP'n lastas för.
    Kass TP brukar ofta resultera i att det ofonkar i 100Mbps full duplex medans det fungerar i halv duplex..

Svar på tråden Vad är duplex?