• Little V

mozarella på pizza är det ok???

hej

vet att man inte ska äta mozarella som gravid, men tänkte göra hemlagad pizza, är det okej att ha det på då? den värms ju upp så det bubblar...

tack på förhand

• Svar på tråden mozarella på pizza är det ok???
  • zazla

Japp, bara det bubblar är det ok. Och i de flesta fall är mozzarella ok även kall, de flesta är pastöriserade.

• NinnaW

Det är inget problem att äta mozzarella som gravid, bara du ser efter att den är pastöriserad. Vilket den är 9 fall av 10, tydligen väldigt ovanligt med opasöreserad mozzarella i Sverige.

Men om du fortfarande är osäker så, ja. Eftersom den hettats upp till "bubbelivå" så är det säkert.

• Lola Jämtland

Eftersom du inte verkar ha fått några kostråd av din BM eller har missat alla trådar här i forumet där man kan själv kan leta info så kommer här en  några länkar (samma info som BM ska dela ut):

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Där står det bla:
    "Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett."

//Blir det nånsin våran tur.....
  • JGumsa

Lola Jämtland: De flesta får ju faktiskt kostråd och de flesta läser nog förhoppningsvis också på slv:s hemsida, men ibland får man ha förståelse för den vanliga "nojjan" som kryper på när man vill ha fler åsikter för att vara "extra" säker! Om du tycker det är jobbigt att svara på frågor du redan har svarat på flera gånger så behöver du ju inte göra det...bara ett tips. Jag har också råkat äta saker jag egentligen VET ska vara ok, men för att vara EXTRA säker så har jag frågat någon på forumet.
    Däremot är det nog inte alltid bra att fråga folk på forumen då alla har olika bud och vissa kanske egentligen inte vet så då blir man ännu mer osäker!=) Bäst att lita på slv ändå=)

• Lola Jämtland
    JGumsa skrev 2007-09-09 12:55:52 följande:
    Lola Jämtland: De flesta får ju faktiskt kostråd och de flesta läser nog förhoppningsvis också på slv:s hemsida, men ibland får man ha förståelse för den vanliga "nojjan" som kryper på när man vill ha fler åsikter för att vara "extra" säker! Om du tycker det är jobbigt att svara på frågor du redan har svarat på flera gånger så behöver du ju inte göra det...bara ett tips. Jag har också råkat äta saker jag egentligen VET ska vara ok, men för att vara EXTRA säker så har jag frågat någon på forumet. Däremot är det nog inte alltid bra att fråga folk på forumen då alla har olika bud och vissa kanske egentligen inte vet så då blir man ännu mer osäker!=) Bäst att lita på slv ändå=)
    Fast eg så borde man lita mera på kostråden som Livsmedelsverket delar ut än vad folk kan påstår här på FL (utan källhänvisning alltså).....
    //Blir det nånsin våran tur.....
Svar på tråden mozarella på pizza är det ok???