• Northwoman

smärta under revbenen

Jag är gravid i vecka 24 och har ett tag haft en ond punkt på hö sida uppe vid revbenen. Nu har smärtan intensifierats och känns hela tiden, som en brännande, svidande smärta. Ngn som varit med om samma eller som vet vad det kan vara och vad jag kan göra för att lindra det?

• Svar på tråden smärta under revbenen
  • Northwoman

jag var hos bm i förra veckan, men hade då inte så här ont, så nämnde inget om det.

• jennypennypannkaka

Okej, ring henne/honom och fråga i morgon. Eller ring förlossningen och hör med dem.

Smärtor under revbenen kan vara bra att kolla upp.

Lycka till!

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Northwoman

Vet du vad det kan vara? Har du varit med om liknande?

• jennypennypannkaka

Nja, alltså jag hade ont lite till och från just under revbenen.

Några veckor senare upptäckte BM att jag hade havandeskapsförgiftning.

Kan inte säga att det hade något med HF att göra, men om jag varit du, fast med mitt bagage, så hade jag kollat upp det.

kram

JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Milliam

Såhär står det i vårdguidens graviditetskalender...

...Nu börjar också blodmängden i din kropp att öka. En del känner svag värk i nedre delen av revbenen. Det är helt normalt...

• Lillabjörnen

Det kan oxå va bebisen som sparkar dig där...?!

• mammalen

hmm! Lustigt...igår hade jag så ont fast på baksidan av ryggen vid revbenen...aldrig kännt så förr...

• Northwoman

Tack för era svar. Jag har inga andra tecken på hf, tveksam att det skulle vara det. Har lågt blodtryck ex, men jag ska ändå kontakta min bm för att höra med henne vad det kan vara.

• Sara K

Jag hade jätteont under revbenen på ena sidan under min ena graviditet! Från o till.
    Det var ingen fara.

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • jossefina

Jag har också haft smärta under revbenen på hö sida under mina båda graviditeter. Aldrig fått någon förklaring. Jag kan ännu känna av det ibland och vår yngsta fyller 4 år om några dagar. Skulle gissa att det beror på uppluckring av revbensfästena vilket leder till att revbenen kan hamna ur läge eller en inflammation.

• kim mi

Hej tjejer!
    Har själv samma problem och när jag väntade första sonen så trodde jag hela tiden att det var han som låg med sin fot och tryckte och så känner jag samma sak denna grav. Vet nu att det inte är bebisen utan det är livmodern som trycker mot Diafragman, helt ofarligt med väldigt obehagligt.

• Heliotrop

Jag tror att det kan vara ligamenten som är så ansträngda att det blir ömt. Livmodern liksom "hänger" ju och när den växer och blir tyngre sträcks de stackars ligamenten ut. Det var iaf vad min BM sa till mig.

• Jazzyjazzjazz

MIn pojke ligger och trycker på mitt nedersta högra revben. Inte skönt men barnmorskan sa att det inte var något att oroa sig för. Mer än att han kommer att bli större och större och större... Känns betryggande att veta =).

• ugglan

Hade också detta problem jättemycket under förra graviditeten å nu har det även börjat denna gång (är i v 27) .. Min bm förklarade då att det är när barnet trycker uppåt mot gallan.. Kan ju verkligen vara obehagligt men det ska vara helt ofarligt

• Cesso

Hade samma sak. As-ont, kunde till slut inte sitta. Fick göra ett ul i v.29 och det visade sig att bebisen låg med huvudet mot revbenet. Det lättade när bebisen vände sig i v. 34. Men det var jobbiga veckor!

• Polar

Jag hade ont på höger sida några veckor i mitten av graviditeten ca v20 -v23. För mej var det ligamenten. När jag pressade handen mot det onda området lättade det och det förklarade sjukgymnasten jag pratade med berodde på att då "slackar" ligamenten och avlastas.

Svar på tråden smärta under revbenen