Våra recept från albanska/kosovo albanska tråden 2
Nu kommer recepttråd nr 2 från vår tråd
Här kan vi samla ALLA våra nya gooooda recept från Albanien/Kosovo. Kom igen nu tjejer! Fyll tråden! (igen )
Nu kommer recepttråd nr 2 från vår tråd
Här kan vi samla ALLA våra nya gooooda recept från Albanien/Kosovo. Kom igen nu tjejer! Fyll tråden! (igen )
Läger in recept på tav och mantia till er här (recepttråden är stängd för svar)
Tav
Nöt Grytbitar
salt
Potatis
Ris
lök
paprika krydda
vegeta
Koka grytbitarna i ca 2 h tillsammans med salt
skala och skiva potatisen
stek potatis och lök i en ungsform och häll på med paprika krydda, om man vill kan man ta vegeta med.
skölj riset och stek med potatisen
häll över kötet, och vattnent du kokoat kötet i, i ungsformen så all täcks med vatten.
Sätt in i ugnen på ca 250 C, tag ut när riset är genomkokt.
Mantia
stek nötfärs med en lök, peppar, salt och paprika krydda.
Gör degen precis som när man gör pite (1msk salt, 5 dl varmt vatten och mjöl)gör 10 lager med smält mildamagarin mellan varje lager och dra ut dem till en stor deg, precis som när man gör pite.
Lägg ca en matsked med nöttfärsblandnigen med jämna mellanrum på degen skär sedan degen i fyrkanter och vik degen över kötet. smörj dem med smält magarin och sätt dem tät tillsammans i en smord ungsform. Låt stå i ugenen i ca 250C tills dem blir guldbruna.
lägger in dalias recept här så att man hittar det lätt!!
Här kommer recept på lakuma
ca 5-6 dl Mild yoghurt 3%
3 Ägg
ca 1-2 tsk bikarbonat
ca 1 msk salt
mjöl
Rapsolja
Blanda ägg, salt, bikarbonat och yoghurt.
Lägg mjöl i en stor skål och häll ner blandningen. Bearbeta degen så att den får en fast och mjuk koncistens. Det går bra att degen är lite klibbig.
Kavla ut degen så den blir ca 1-1,5 cm tjock skär den sedan i rutor.
Häll en halvflaska rapsolja i en djup stekpanna och ha plattan på 6 tills det blir varmt, sänk sedan till 2. Stek sedan degruterna i oljan så att dem blir guldfärgade på både sidor. Klart!
Kan serveras med socker, fetaost och sylt eller annat som man tycker är gott till.
Jag vill ha recept på llakum som är som gele typ. Receptet häruppe kallar vi petlla tror jag (stavning *fniss*). Frågade min svärmor men hon (hör och häpna) visste inte , så nån annan go och glad kanske vet?
Ser att min favorit fattas... älskar grillade vita paprikor m "djath" creme fraiche & grädde
Vita spetsiga paprikor
grädde
creme fraiche
vitlök
djath (feta ost i konservburk stora runda)
grilla paprikorna på ganska hög värme i ugnen eller om du inte har så många kan du lägga dem direkt på spisplattan. De ska vara svarta inte förkolnade men svarta iaf när du grillat dem.
låt dem svalna i ett fönster t ex..
skala bort det svarta.
hacka dem i mindre bitar & skär bort fröna+ stjälken
lägg dem i en stekpanna o värm upp dem tillsammans med lite creme fraiche, smula sönder lite av osten & tillsätt vitlök & grädde. Hur mycket du tar av allt är en smaksak & beror på vad du ska använda blandingen till.
till vardags skippar jag nästan grädden helt & blandar blandningen med äggröra som man sedan äter med bröd till. Till fest kan man ha blandningen som sås till exempel till kycklingfilé & ris.
Funbun: Vet inte men min sambo säger att Petlla är när man gör dem med en flytande deg och lakuma är med den fasta degen...Alltså det smakar ungefär lika men petlla går fortare och är lite lite lite mer degigt....Vet inte om du förstår.
petulla kallar vi med när man gör en ganska lös deg som man lägger i fritös . man tar dem med en sked och lixom droppar i dem... eller vad ska man säga... gud, vad svårt att förklara.... llakum kallar vi de godiasarna med florsocker på tror jag om det inte är helt fel... eller jag vet inte, ska fråga mannen när han kommer hem....
Mannen brukar säga "llokum i babit" till barnen, så jag gissar att det är ngt gott i alla fall....
har ett recept på llokum i thjeshtë. vet inte om det e det du vill ha? det är sock på albanska så orkar inte skriva ner det i dag iallaafall. finns ett med arra med...
du har inte någon ungerfärlig mängd? tycker alltid det är lättare då istället för att prova sig fram första gången man gör något nytt
tog fram en hel kyckling från frysen som ska tillagas senare då den tinat upp. men vad ska jag göra?
brukar bara lägga in den i ugnen och med lite kryddor på.
men skulle vilja överraska mannen med något annat.
har ni något recept från kosovo eller något annat gott?
"kan inte" åka och handla, så med "vanliga traditionella" ingredienser...
ok. tack ändå :)
Hej
Är det nån som vet var man få tag på en kokbok från albanien/kosovo ? Språk spelar ingen roll. Glömde köpa sist jag var där.
vad heter de? kanske man kan söka efter dem på nätet..
funderade på att göra pite, hittade detta recept i första tråden.
det är liknande som att snurra ihop en kanelbulle typ va. fast mycket tunnare. vad jag fáttar det som...
hur mycket räcker detta recept till? menar väl mer hur stor den blir? en plåt?
har ätit hos svägerskan med spenat i. köpte gräddstuvad spenat (färdig ) för ett tag sen. funkar det???
receptet jag hittade:
Pite me mish
DEG
2 dl ljummet vatten
2tsk salt
2 msk olja
special vetemjöl
FYLLNING
nötfärs
1 riven gul lök
salt svart peppar ( ev grillgrydda)
Blanda vatten, salt och olja, häll på mjöl tills det blir en fast deg. Låt degen vila ca 20 minuter. under tiden stek köttfärs med lök och tillsätt kryddorna. Kavla sedan ut degen tunnt tunnt. smörj med olja. lägg i ytterkanten av degen en "rand" med köttfärs. Rulla degen innåt amtidigt som du drar ut degen så den blir tunn tunn. tillslut går degen som blir kvar i mitten sönder och du har en stor ring med köttfars inlindat i tunna lager i deg. Håll ringen i luften och snurra de i lufetn en liten bit i taget så de blir lite längre, därefter tar du i sönder den på ett ställa och snurrar degen som en kanelbulle fast större. Lägg in i ugnen på 200-250 grader när det fått färg smörj med en blanding av 1 msk cremefrashe, 1 dl vatten , 1 tsk salt. Sätt in i ugnen igen en liten stund. Om man vill ha dom lite mjukare kan man lägga en plastpåse över plåten när man tagit ut dem med en kökshanduk över, och låta dem vila en stund