• Nim

Kolsyrat mineralvatten ger bebisen gaser?

Min barnmorska sa att kolsyrat mineralvatten kan ge bebisen gaser och magont. Min son, 5 veckor, far emellanat ont efter han atit och har svart att rapa. Efter en stund gar det over. I bland kraks han. BM trodde som sagt att det berodde pa vattnet, nan som hort samma sak?? Tycker det verkar langsokt aven om jag dricker ca 0.5- 0.75 liter per dag

• Svar på tråden Kolsyrat mineralvatten ger bebisen gaser?
  • Dixie

det har jag inte hört, har mest hört att lök och kål av olika slag ger gaser hos de små!

• Lequisha

Mineral = salt, så det är nog inte omöjligt.

• Mylla

Det är så olika vad som ger magknip hos de små. Man måste nog testa för att veta. Liv fick ont och gaser av kaffe. Men mineralvatten har jag inte hört någon än som fått ont av.

• Fru Gustavsson

tycker också det låter lite långsökt att bebben skulle få gaser av att Du dricker mineralvatten, men så är jag absolut inte någon expert på amning. (kunde själv inte amma)
    MEN, min son hade torsk och nånstans fick jag höra att mineralvatten på nappen kunde hjälpa, men DÅ fick han magknip och gaser. Men då var det ju han som fick vattnet direkt i magen, inte via bröstet...

Älskade Aiden föddes 061122. Välkommen du finaste!♥
  • Barndietisten

Nä, jag håller med, det låter otroligt långsökt. Det bubblar ju inte direkt av bröstmjölken bara för att man har druckit kolsyrat... Visst kan andra livsmedel spela in, där får man prova sig fram lite, men absolut inte bli så snäv så att man inte vågar äta någonting. Det är bra att rapa ett barn som verkar gasigt. I mitt jobb använder jag också en ny produkt som heter Magdroppar från Semper. Jag har ett inlägg på min blogg om den: barndietisten.blogg.se/1188064799_kolikpanik.html

PS: mjölksyrabakterier är överhuvudtaget bra för magen, inte bara vid kolik.

• Jiiipppiii

Vår BVC-sköterska sa att kolsyra ger bebisar gaser, jag vet inte varför för det borde ju inte gå över i mjölken men på något sätt gör det kanske det...

• The Bumblebee

Har ingen aning om vetenskapen bakom - men min yngsta son fick verkligen ont i magen när jag drack kolsyrade drycker!

Trodde först att det bara var coca cola (eftersom jag hade dille på det ett tag ) men det blev inte bättre förrän jag skippade all kolsyra. Och mjölkprodukter var redan bortplockade, samt undvek jag gasbildanade föda (lök, kål osv.)

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Och det var från tips här på FL om just kolsyra som jag slutade dricka och gjorde min son en stor tjänst

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lequisha

Mineralvatten kan ju ge otroligt svullnad i hela kroppen. Så varför är det så konstigt om det även går över i amningsmjölken.

Svar på tråden Kolsyrat mineralvatten ger bebisen gaser?