• Mulle

bilkörning och kejsarsnitt

Hörde av mina systrar ikväll att man inte ska/bör/får köra bil på en månad om man blivit snittad.. Stämmer det?

• Svar på tråden bilkörning och kejsarsnitt
  • Fridayyy

Nej inte i allmänhet, det sa det inget om till mig, men har man ont kanske det inte går???

• Fru Indosaurie

nä det tror jag inte, var ingen som sa något till mig..

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Rosa Bubbelgum

Jag körde bil 1 vecka efter mitt snitt, men jag har hört att i England så får man inte köra bil den första månaden efter snitt.

• Fru Indosaurie

inte för att jag hade kunnat köra bil, jag kunde inte ens gå.

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Fridayyy

och jag hade knappt ont efteråt, bara nån dag men jag kunde gå och allt. Det är mkt olika tydligen.

• Nenne 71

Varför skulle man inte få köra???
    Om man går på starka smärtstillande medel ska man kanske inte köra. Men som i mitt fall åt jag bara alvedon när jag kom hem och kunde då köra bil.

• Mulle

Jag fattade det som att det bland annat var för att man inte är lämplig som förare för att man inte kan göra hastiga rörelser om det skulle behövas.. Tex gira undan vid fara osv.

• VR0NK

Det var ingen som sa någonting om det till mig så jag körde bil samma dag som jag kom hem alltså tre dagar efter snittet.´
    Antar att det beror på hur man mår och vilken typ av smärtlindring man äter.

• roxxbury

Som Mulle skrev, det kan nog bli hastiga rörelser. Kanske även kraftig inbromsning och det är kanske inte så skönt att få bältet intryckt mot såret. Hade själv inga problem, körde dom äldre barnen till dagis precis en vecka efter mitt snitt o det gick bra. Men jag tänkte faktiskt på att lägga bältet så det log mot magen under såret ifall att...

• mamma me tre

jag körde bil en vecka efter kejsarsnittet.... kan det vara så att det kan vara farligt om man krockar o bältet kommer på kejsarsnitts ärret?

• Nenne 71

Detta med om bältet skaver vid eventuell krock borde ju gälla även om man inte kör?! Man ska ju ha bälte på sig även som passagerare och då borde man inte få åka bil överhuvudtaget efter kejsarsnitt.

• Mulle

Frågade förlossningsläkaren när vi träffade henne å hon lyfte på ögonbrynen... Nä - hon tyckte nog att man kan köra bil.

• auti

Nä, det fick inte jag höra när jag blev snittad. Däremot kunde jag inte köra bil de första två veckorna då jag hade ont i kroppen. Min vän däremot hade inte alls ont av sitt snitt så hon körde bil hem från BB fem dagar efter förlossning. Jag tror man vet själv när det är dags att trycka ner pedalen igen. Lyfta tungt blev jag däremot avrådd från så jag kunde inte lyfta i och ur vagnen på nästan två månader...

Svar på tråden bilkörning och kejsarsnitt