• JAndersson

Slutat amma och knölar i brösten?

Jag helammade min dotter, började med smakisar vid 4 månader. När hon va 5½ månad trappade jag ner amningen ytterligare, ammade ca 3-4 ggr per dygn. När hon va 6 månader ammade jag 1-2 ggr per dygn. Och nu när hon är 7 månader har vi slutat. Sista gången jag ammade va för 2 veckor sen. Det kändes som att det va ganska tomt i brösten, men efter ca en veckas tid så började det spänna lite mer. Och nu sen ett par dagar tillbaka har det börjat göra riktigt ont! Jag har små knölar i brösten, coh ibland kan dem läcka lite, typ på natten. Det är när jag inte har nåt på (bh). Så jag vet inte hur jag ska göra nu, försöka massera på knölarna och försöka få ut lite mjölk, eller bara låta det vara? Försvinner såna knölar av sig själv eller nåt man måste typ "lösa upp"? Det spänner inte i hela brösten som det gjort innan när det varit fullt. Utan nån liten stenhård knöl lite överallt istället... Jag trodde att mjölken skulle sina ganska snabbt då jag trappat ner på det under lagom tid. Fast det tog lite tid för brsöten att vänja sig prudcera mindre mjölk när jag började trappa ner oxå. Vad hade ni gjort? Masera o få ut lite, eller låta va???

Mamma till Bianca 070206
  • Svar på tråden Slutat amma och knölar i brösten?
  • Freiya

jag hade nog masserat í duschen med varmt vatten. så varmt som möjligt.
    jag ammade inte så mycket, men en dag kände jag att jag började få knölar i brösten och masserade dem i säkert en halvtimme i varmt vatten. de löstes upp nästan helt. knölarna alltså :P
    mjölkstockning e ju inte sådär jättekul heller :/

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Lever i väntan

Jag skulle lägga mig i ett varmt bad och massera lite. Badade varmt igår och efter 10 min (utan att ha rört brösten) började det rinna ut mjölk. Det var enormt skönt när trycket lättade.

LYCKA TILL!

• Erik

Lägg kålinpackning på brösten. Det brukar göra susen!

• JAndersson

Tack för tipsen! Hmm, kålinpackning vet jag inte vad det e Fundersam. Men låter ju intressant Igårkväll masserade jag brösten och det kom ut lite. Dem känns lite bättre idag, så får se om jag masserar lite till ikväll igen när jag går o lägger mig. Har inget badkar så det får bli duschen om jag ska ha varmtvatten på. Tack igen Skrattande

Mamma till Bianca 070206
  • augusti06

Om du får mjölkstockning som sitter mer än 3 dagar SÖK HJÄLP HOS AMNINGSHJÄLPEN så att du inte får samma problem som jag fick när jag ammade, slutade med att jag fick tömma mina bröst på var ca 1 dl i varje bröst(det började med mjölkstockning och efter ett tag blev det bölder) vill inte skräma dig. Vill bara bevara dig från den smärtan. Man säger att kroppen tar själv hand om mjölkstockningen mellan 2-3 dagar.

• filippas
    augusti06 skrev 2007-09-09 23:46:54 följande:
    Om du får mjölkstockning som sitter mer än 3 dagar SÖK HJÄLP HOS AMNINGSHJÄLPEN så att du inte får samma problem som jag fick när jag ammade, slutade med att jag fick tömma mina bröst på var ca 1 dl i varje bröst(det började med mjölkstockning och efter ett tag blev det bölder) vill inte skräma dig. Vill bara bevara dig från den smärtan. Man säger att kroppen tar själv hand om mjölkstockningen mellan 2-3 dagar.
    Jag instämmer....
    SÖK I TID om problemet kvarstår!
    Har själv haft jätte jobbigt med böld då jag väntate i tio dagar utan att söka hjälp, man tror man fixar allt själv ibland

Men lycka till och ta hand om dig!
  • JAndersson

Hmm, ja det låter ju inte så kul med var i brösten!! Dem känns inte fullt så ömma som dem va igår. Masserade och kunde tömma ut det som va som bölder. Så jag hoppas att kroppen kommer att ta hand om det själv nu. Annars får jag göra samma sak ikväll igen då. Blir ju lite rädd när ni som haft så fruktansvärt ont och fått var och så, inget att eftersträva... Sköt om er alla o tack för svaren!

Mamma till Bianca 070206
  • Erik

Kålinpackning = ta vanlig kål (huvudkål, tidigkål eller vad det nu heter) och ta av hela "blad" o hacka dom med en gaffel eller kör över dom med kavel så "saften" slipper ut. Packa in bröstet (som en kåldolm) med bladen och ha så över natten t.ex. Man luktar inte gott och inte är det sexigt heller men det fungerar när man känner att mjölkstockning är på väg.

Svar på tråden Slutat amma och knölar i brösten?