• mamman i skogen

AKK alternativ kompletterande kommunikation

Den gamla traden ar stangd och jag fortsatter och hoppas att det finns fler som vill foljas och hjalpas at for att fa vara underbara barn sa kommunikativa som de bara kan.

Vi anvander altenativ kommunikation med var son ska nu trappa upp och borja blissa finns det ngn mer som anvander AKK som vill folja med pa denna trad och hjalpas at med tips och stod nar frustrationen satter in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 08:42:20:
    www.hi.se/templates/Page____2645.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 08:43:45:
    www4.ur.se/teckensprak/

Kom med forslag pa lankar sa lagger jag till dem.
    Kom med forslag pa kurser utbildningar och vart kursen halls sa lagger jag till.

Ett barn som inte far chansen att kommunicera ger upp och blir passivt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 08:50:32:
    www.edu.linkoping.se/fredriksberg/RH/bliss.ht...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-01 08:56:36:
    www.ur.se/ombarn/templates/Page____4137.aspx rulla ner till att gora sig forstadd
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-10 06:46:58:
    www.sit.se/net/Specialpedagogik/Metodmaterial/AKK+-+Alternativ+kommunikation/Grafisk+AKK/Bliss

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-11 06:55:18:
    www.pecs.com/
  • Svar på tråden AKK alternativ kompletterande kommunikation
  • mamman i skogen

Vi har innan sommaren fatt winbliss programmet fran hab sa nu ska hela huset tapetseras med blissymboler superhaftigt att se hur River sakta men sakert borjar forsta blissymbolerna och borjar anvanda dem.

En efter en sa byter vi ut de vanliga bilderna mot bliss hoppas att han kommer fortsatta att gora framsteg.

• Halv brasilianskan

:) kikar in här me jag använder ju teckenstöd till min son som är snart 23 mån gammal. Funkar bra än så länge o så använder vi saker som symboliserar ex sked för att äta,badanka för bada , Intressant tråd detat hoppas fler skriver o ger tips o länkar.

• mamman i skogen

trevligt att du tittade in har hoppas vi hittar pa nagra mer tecknande blissande mammor

• suz75

kikar in.. 

Börjar idag på en kurs som heter karlstadsmodellen. Återkommer om den

• mamman i skogen

lanken ar pa plats  soflin tack

jag ar pa jakt efter plastfickor med ca 6-8 sma fickor i typ for samlarbilder sa jag kan organisera upp rivers bilder och bliss symboler ngn som har ngt bra forslag  

• tcs

Den stora fördelen med BLISS symboler är att ordet står skrivit ovanför symbolen och kan läsas av personer som inte kan BLISSsymboler. Tobias har använt en spansk karta på Teneriffa och "pratade" bättre än assistenterna.
    Bliss är det symbolspråk som bäst beskriver känslor. Tobias kan välja på många tusen tecken på datorn. Man kan skriva en perfekt svenska med symbolerna. Det finns t.om. möjlighet att styra en dator att peka på symboler genom tankekraft när inget annat fungerar.

• mamman i skogen

Vi har precis borjat orientera oss genom winbliss och borjat forsta hur genialt spraket ar sa jag hoppas att River kommer kunna nyttja det. An sa lange har han visat oerhort intresse for det.
    Kan forsta att Tobias pratade battre an assarna

• mamman i skogen

Igar knapade jag ihop ett memory med bliss symboler och bilder (nilbilder) ska prova det pa river idag. Hoppas det blir en hit

• suz75

Vad är det för skillnad på AKK och Bliss? Har ju börjat på karlstadsmodellen och det verkar jättebra, frågan är väl hur stora skillnaderna är med alla dessa modeller..

Karlstadsmodellen är inte bara bilder för barnet utan saker som en nalle tex som man skall upprepa för barnet.. har mkt med motorik och social förståelse att göra, hur funderar det med bliss och AKK?

• mamman i skogen

Bliss ar AKK alternativ konmpletterande kommunikation du kan klassa in allt som inte ar talat sprak under akk suz

• mamman i skogen

Ibland blir jag sa trott nar frustrationen satter in det ar sa jobbigt for river att inte kunna fa fram det han vill och da skriker han bara istallet man forsoker vara pedagogisk men kokar av ilska och vill bara ge upp sen sa kommer ett litet genom brott och han lar sig nat nytt och man far en liten dos med ny energi  ngn som kanner igen sig?

• suz75

ja visst finns en till trots att jolina int eär så gammal, men hon gallskriker när hon inte får fram vad det är hon vill och jag inte förstår hehe..

Har ni gått på kurs för AKK?? Fick nämligen hem fr logopeden om kurser..Just nu går jag ju karlsstadsmodellen och det är det de använder sig av på förskolan..super.

• mamman i skogen

Var forskola anvander en pedagogik som kallas marte meo.

Svar på tråden AKK alternativ kompletterande kommunikation